Transport się zmienia

DI
opublikowano: 29-11-2012, 00:00

KOMENTARZ

MACIEJ LISICKI kierownik projektu w FM Logistic Polska

Koszty transportu i emisji CO 2 będą w nadchodzących latach głównym wyzwaniem dla światowej logistyki. Jesteśmy w sytuacji, w której mimo rozwoju technologicznego i nieustających prób zróżnicowania form transportu to przewozy drogowe obsługują ciągle ponad dwie trzecie całkowitego transportu ładunków.

Tymczasem restrykcyjne regulacje obowiązujące w Unii Europejskiej stawiają wysoko poprzeczkę operatorom także w Polsce. Opierając się na naszym ponad 40-letnim doświadczeniu na różnych rynkach, możemy zdecydowanie stwierdzić, że w najbliższych latach wzrost cen w transporcie i regulacje dotyczące emisji CO 2 wpłyną na modyfikacje takich usług. Zmienia się nie tylko koszt, ale przede wszystkim charakter usług, które muszą sprostać coraz większym i bardziej bezwzględnym wymaganiom wszystkich uczestników rynku.

FM Logistic zbudowało swoją przewagę rynkową na wdrażaniu i oferowaniu najbardziej optymalnych rozwiązań. Przykładem mogą być usługi dodane — co-packing i co-manufaturing — czy logistyka dla farmacji. Zarząd naszej firmy na podstawie badań rynkowych i zmieniających się potrzeb klientów opracował plan, w którym głównym filarem rozwoju ma być usługa transportowa. Polski oddział firmy poprowadzi pilotażowe projekty, m.in. rozbudowując sieć cross-docków, konsolidując dostawy do sieci handlowych, budując i rozwijając nowoczesne narzędzia informatyczne czy w końcu zwiększając floty środków transportu, zarówno poprzez zakup nowoczesnych naczep, jak i zwiększenie liczby podwykonawców, dysponujących własną flotą o odpowiednich parametrach.

Eksperci przewidują, że w 2020 r. udział wydatków na transport może wzrosnąć nawet o 10 proc.

W tej chwili wydatki na usługi magazynowania i transportu utrzymują się na mniej więcej równym poziomie (po 50 proc.). Rozwój naszych usług zwykle „opłacamy” szczególną dbałością o środowisko naturalne, dlatego szczególnie troszczymy się o ochronę środowiska i odpowiedzialność społeczną. Według dokumentu „Energetyczna mapa drogowa”, w którym zawarto strategię dla polityki energetycznej UE do roku 2050, Komisja Europejska wspomniała o redukcji emisji CO 2 w latach 1990-2050 w transporcie nawet o 54-67 proc. Chcemy przenieść ciężar działalności naszej firmy z aktywności magazynowej na transportową poprzez zaproponowanie nowej jakości usług transportowych. Mamy nadzieję, że doświadczenia zdobyte w Polsce zostaną skopiowane przez siostrzane spółki w innych krajach.

Jesteśmy w sytuacji, w której mimo rozwoju technologicznego i nieustających prób zróżnicowania form transportu to przewozy drogowe obsługują ciągle ponad dwie trzecie całkowitego transportu ładunków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu