Wyniki finansowe operatorówtelefonii komórkowej cały czas się poprawiają. Zdaniem analityków, ten trend powinien utrzymać się przez kilka lat, do momentu uruchomienia usług UMTS.
W I półroczu 2001 wszyscy trzej rodzimi operatorzy telefonii komórkowej poprawili wyniki finansowe (porównując z pierwszymi sześcioma miesiącami 2000 r.). Najlepiej wypadł lider rynku pod względem liczby abonentów — PTC Era, osiągając zysk netto wysokości 352 mln zł. Nieco niższy zysk, na poziomie 230 mln zł, odnotował Polkomtel. Stratę wykazał jedynie Centertel.
— To efekt tego, że Centertel później, bo w marcu 2000 r., uruchomił swoje usługi na częstotliwości 900 MHz i w związku z tym ponosi większe koszty inwestycji. Jednak nawet ta strata Centertela (228 mln zł) jest o ponad 100 mln zł mniejsza niż w pierwszym półroczu 2000 — mówi analityk jednego z polskich banków.
Zdaniem specjalistów, trend, polegający na tym, że Era, Idea i Plus zwiększają przychody i poprawiają rentowność, powinien się utrzymać jeszcze przez kilka lat, przynajmniej do momentu uruchomienia usług UMTS. Wtedy gigantyczne wydatki na budowę sieci trzeciej generacji mogą spowodować czasowe ograniczenie rentowności. Ale tak się nie musi stać. Zdaniem Piotra Kajczuka, analityka DM WBK, operatorzy będą chcieli te wydatki rozłożyć jak najbardziej w czasie, budując sieć sukcesywnie — od miejsc najbardziej obiecujących (duże miasta) do tych mniej atrakcyjnych.
Gorsze niż konkurentów wyniki Centertela są m.in. efektem przyjętej strategii rynkowej.
— To strategia, którą wcześniej France Telecom z sukcesem prowadził w Rumunii i na Słowacji — agresywne budowanie bazy abonentów, ze zwracaniem mniejszej uwagi na zyskowność — tłumaczą w raporcie dotyczącym polskiego rynku telekomunikacyjnego analitycy CAIB.
Rzeczywiście, PTK Centertel próbuje jak najszybciej nadrabiać dystans między nim a Polkomtelem i PTC. W I półroczu przyłączył do swojej sieci (przyłączenia netto) około 650 tys. klientów, czyli 41 proc. wszystkich nowych abonentów. PTC podłączyła około 515 tys. klientów (32,4 proc.), a Polkomtel blisko 424 tys. (26,6 proc.). Ten ostatni operator od niedawna powoli, ale systematycznie traci udziały w rynku, zwracając uwagę przede wszystkim nie na ilość, ale na jakość pozyskiwanych klientów. W kilkuletniej perspektywie może się to okazać słuszną strategią.
— Z bazą abonencką z większościowym udziałem sektora biznesowego Polkomtel może mieć przewagę nad konkurentami w momencie startu 3G. Jest wielce prawdopodobne, że to właśnie klienci biznesowi będą pierwsi poszukiwać aplikacji UMTS — piszą w swoim raporcie Anna Bossong i Michal Ŕizek z CAIB.
Mimo negatywnych czynników makroekonomicznych, takich jak spowolnienie wzrostu gospodarczego i ograniczenie popytu wewnętrznego, dynamika przyrostu abonentów sieci komórkowych jest wysoka. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku PTC Era, Polkomtel Idea i PTK Centertel przyłączą około 3 mln nowych klientów, czyli mniej więcej tyle co w 2000 r.