Każdego roku setki tysięcy Polaków wędruje do kin, by oglądać efekty pracy amerykańskich filmowców. Tymczasem amerykańscy widzowie będą mogli wkrótce oglądać w kinach efekty pracy Polaków. Za ocean wybrała się grupa Trias, która od lat rozwija biznes w branży oświetleniowej i po zdobyciu pierwszego dużego kontraktu w USA zdecydowała się na uruchomienie tam biura.

— Otworzyliśmy biuro w Nowym Jorku, które jest dla naszej grupy pierwszą zagraniczną placówką. Podjęliśmy strategiczną decyzję, że będziemy aktywnie poszukiwać nowych klientów na tym rynku — mówi Zbigniew Klonowski, prezes grupy Trias.
Rozwój z partnerem
Pierwszym amerykańskim kontraktem grupy Trias jest modernizacja techniczna sieci kin Regal, która ma ponad 550 placówek. Od 2017 r. właścicielem sieci Regal jest brytyjski Cineworld, który w Polsce ma kina Cinema City. To właśnie dzięki tym związkom biznesowym Trias zdobył amerykańskie zlecenie. W kinach za oceanem będzie instalować ekrany LED o niestandardowych kształtach.
— Nasza grupa działa przede wszystkim na rynku polskim, ale przez ostatnie dwie dekady realizowaliśmy kontrakty w niemal wszystkich krajach europejskich i Japonii. Z reguły wyglądało to tak, że któryś z naszych polskich partnerów biznesowych zlecał nam realizację projektu w innym kraju. W USA było podobnie — sieć kin, z którą współpracujemy od dawna, zainwestowała na tamtym rynku i zaczęła modernizować obiekty — mówi Zbigniew Klonowski.
W uruchomieniu nowojorskiego biura spółce pomagała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH).
— Misją PAIH jest zwiększanie zasięgu i dynamiki internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Wiemy, z iloma wyzwaniami musi zmierzyć się przedsiębiorstwo rozpoczynające działalność w nowym kraju. Dlatego w pierwszym etapie wejścia na rynek tak ważne jest wsparcie firmy w poradzeniu sobie z formalnościami, które są specyficzne dla konkretnego państwa i zazwyczaj odmienne od tych, do których przedsiębiorca przywykł w Polsce. Sprawny debiut Trias International jako polskiego inwestora w USA to duża satysfakcja dla naszego zespołu — mówi Krzysztof Grabowski, business development manager w Zagranicznym Biurze Handlowym PAIH w Nowym Jorku.
Świecący biznes
Grupa Trias działa na rynku od 1996 r. Od początku jej biznes opierał się na sprzęcie audio-video oraz instalacjach oświetleniowych. Z czasem działalność została rozszerzona o komplementarne usługi.
— Wypracowujemy około 60 mln zł przychodów rocznie na poziomie grupy. Największą część biznesu stanowi spółka Trias AVI, która realizuje instalacje świetlne i multimedialne w biurach, obiektach sportowych i galeriach handlowych. Popyt na tego typu realizacje szybko rośnie — mówi Zbigniew Klonowski.
Drugim filarem biznesu grupy jest spółka VES, obsługująca co roku ponad 500 eventów w Polsce.
— Mamy też spółki, które zarządzają dużymi obiektami: Netto Areną w Szczecinie i G2A Areną w Rzeszowie, a także spółki, wyspecjalizowane w obsłudze technicznej dużych obiektów. Nowym projektem jest Kongres 60mln, który w założeniu ma łączyć krajowych przedsiębiorców z Polonią. Jego pierwsza edycja odbyła się w ubiegłym roku w Miami, a w tym roku kongres odbędzie się w kilku kolejnych miastach — mówi Zbigniew Klonowski.