Trudne życie eksportera

opublikowano: 27-06-2017, 22:00

Małe i średnie spółki muszą mierzyć się za granicą z coraz większą konkurencją. Sposobem na wyróżnienie się mogą być inwestycje w technologie.

Rosnąca konkurencja zarówno w kraju, jak i za granicą, niesprzyjające przepisy oraz duże koszty produkcji to główne bariery rozwoju polskich małych i średnich eksporterów — pokazuje badanie FedEx Express przeprowadzone na 9 tys. firm MSP z 17 krajów, w tym 500 z Polski.

Ankietowani wskazywali także na niewydajny łańcuch dostaw i brak znajomości regulacji związanych z handlem. Tylko 20 proc. eksporterów wskazało na niepewność związaną z brexitem. Natomiast na pytanie, w jaki sposób przedsiębiorcy-eksporterzy chcą radzić sobie z tymi wyzwaniami, najwięcej z nich (45 proc.) zadeklarowało, że zainwestuje w nowe technologie.

— Ponad połowa polskich MSP uważa, że innowacje technologiczne ułatwią im rozpoczęcie lub wzmocnienie ekspansji na nowe rynki — podkreśla Mariusz Mik, VP Operations Eastern Europe w FedEx Express. Nieco mniej firm — 40 proc. — zainwestuje w marketingi reklamę. Będą one także rozwijać kadrę, obszar R&Di badania rynku.

W pokonaniu trudności ma pomóc także otwieranie nowych biur za granicą. Natomiast ok. 24 proc. przedsiębiorców zadeklarowało, że w rozwoju pomoże im szersza współpraca z firmą logistyczną. FedEx zbadał też stopień wykorzystania nowoczesnych technologii przez polskie MSP. Okazuje się, że 16 proc. z nich korzysta z inteligentnych rozwiązań biurowych. Przedsiębiorcom nieobcy jest także druk 3D, rzeczywistość wirtualna i internet rzeczy.

— Deklarują oni jednak, że te rozwiązania zaczną przynosić im korzyści dopiero w ciągu najbliższych kilku lat — mówi Mariusz Mik.

Raport porusza także temat zrównoważonego rozwoju. Polscy mali i średni eksporterzy znają go dobrze — aż 61 proc. z nich uważa, że praktyki związane z tą działalnością są dla nich istotne. Za priorytet uznaje je 8 proc. badanych. Firmy doceniają w takich praktykach poprawę wizerunku przedsiębiorstwa, zwiększenie zysków czy korzystny wpływ na kulturę firmy. Aż 39 proc. MSP uważa, że praktyki te czynią ich firmy bardziej atrakcyjnymi dla pracowników. Małe i średnie firmy ideę zrównoważonego rozwoju wdrażają głównie poprzez inwestowanie w lokalne społeczności, korzystanie z zielonego łańcucha dostaw albo wydajnego energetycznie transportu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu