Trzech do koncesji

Marcin Gesing, Katarzyna Jaźwińska
26-03-2004, 00:00

Rusza drugi etap przetargu ograniczonego na udzielenie koncesji na eksploatację 187 km autostrady z Wrocławia do Katowic.

Po kwalifikacji wstępnej, która została zakończona już w maju 2001 r., na krótkiej liście kandydatów na operatora A-4 znalazły się: Bouygues Polska oraz dwa konsorcja: Autostrada Południe (Cintra, Budimex i Ferrovial Agroman) i Stalexport Autostrada Śląska (Stalexport Autostrada Dolnośląska, NCC i Egis Projects). Do jego zadań ma należeć przygotowanie infrastruktury okołoautostradowej. W zamian będzie pobierać opłaty od kierowców.

Przyczyny poślizgu

— Ze względu na rozpoczęcie prac legislacyjnych nad nowymi ustawami, związanymi z budową autostrad, wstrzymano ogłoszenie drugiego etapu przetargu. Dopiero po wejściu nowych regulacji mogliśmy wznowić procedury — wyjaśnia Zbigniew Kotlarek, zastępca generalnego dyrektora w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA.

A gra toczy się o naprawdę duże pieniądze.

— Biorąc pod uwagę kwotę, jaką Stalexport wydał na przystosowanie odcinka A-4 z Krakowa do Katowic, koncesja na trasę Katowice-Wrocław może być warta nawet 2 mld zł. Oczywiście kwota będzie zależeć od przewidywanego poziomu niezbędnych na tym odcinku inwestycji — ocenia Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Haracz od kierowców

Termin nadsyłania ofert na ten przetarg GDDKiA ustaliła na 21 czerwca. Rozstrzygnięcie ma nastąpić na początku lipca, a negocjacje umów mają potrwać nie dłużej niż miesiąc. Podpisanie umowy koncesyjnej powinno zatem nastąpić w sierpniu 2004 r.

— Od tego czasu firma, która wygra przetarg, będzie miała 2-3 miesiące na przygotowanie drogi do płatnego ruchu i poboru opłat — mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA.

Realistyczny scenariusz zakłada, że pierwsze stacje benzynowe, punkty poboru opłat i miejsca obsługi podróżnych pojawią się na przełomie listopada i grudnia 2004 r.

Wiadomo, że zarówno konsorcjum Budimex/Ferrovial, jak i Stalexport są dalej zainteresowane koncesją. Bouygues Polska nie ujawnia swoich planów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Gesing, Katarzyna Jaźwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Trzech do koncesji