Tytoń wzmocni się terminalami

Grupa Blue Media sprzedała obsługę terminali sklepowych, bo wierzy w internet. Hurtowni Likusów w to graj

Na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czeka przejęcie przez Polski Tytoń spółki BluePay od Blue Media i BlueRoon Investments. Finał transakcji będzie oznaczał wycofanie się grupy Blue Media z działalności pozainternetowej. BluePay zajmuje się obsługą sprzedaży w terminalach sklepowych doładowań telefonów, kodów umożliwiających płatności internetowe i przyjmowaniem w nich płatności rachunków. Strony nie ujawniają wartości transakcji. Grupa Blue Media miała w 2013 r. 562,8 mln zł przychodów i ponad 5 mln zł zysku netto. Wyników sprzedawanej spółki przedstawiciele Blue Media nie chcą ujawnić. Zapewniają jednak, że była rentowana, a jej przychody wyniosły około 100 mln zł.

— Większość firm nie sprzedaje rentownego biznesu, ale my mamy inną strategię. Koncentrujemy się na projektach strategicznych, więc szukanie rozwiązań dla spółki o nieinternetowym profilu działalności uznaliśmy za nie najlepszy pomysł. Ponieważ marże na obsłudze terminali są niskie, musieliśmy wzmocnić BluePay poprzez przejęcia lub znaleźć kogoś, kto będzie rozwijał tę działalność wewnątrz własnej organizacji. Wybraliśmy drugą opcję — komentuje Sebastian Ptak, członek zarządu Blue Media.

Polski Tytoń jest kontrolowany przez rodzinę Likusów, znaną głównie z inwestycji w luksusowe hotele. W 2010 r. przychody spółki przekroczyły 2 mld zł i systematycznie rosną. W 2013 r. opiewały na 2,66 mld zł, a w tym roku mają przekroczyć 2,7 mld zł (bez BluePaya). Trzonem działalności Polskiego Tytoniu jest hurtowa sprzedaż papierosów. Firma dywersyfikuje jednak działalność.

— W pewnym sensie jest to konsekwencja tego, że rynek dystrybucji wyrobów tytoniowych jest pod presją. Spadek wolumenusprzedaży utrzymuje się od kilku lat, a ostatnio nawet przyspiesza. Istnieje też silna presja na marże. W związku z tym jest to rynek dość trudny — mówi Jarosław Szlendak, prezes Polskiego Tytoniu.

Spółka poszerzyła już działalność m.in. o dystrybucję impulsowych artykułów spożywczych, leków OTC, suplementów diety, kart prepaid i baterii. W kwietniu 2014 r. rozpoczęła sprzedaż alkoholi. Od 2005 r. oferuje też obsługę płatności elektronicznych w terminalach sklepowych. Obecnie jest ich około 5 tys. Właśnie ten segment działalności ma być wzmocniony przez zakup BluePaya.

— Już od dłuższego czasu naszym strategicznym celem jest rozwój tej działalności. Chcemy wziąć udział w konsolidacji rynku w tym segmencie — mówi Jarosław Szlendak. Czy oznacza to, że Polski Tytoń szykuje już następne akwizycje?

— Tego nie powiedziałem. Koncentrujemy się na tej transakcji i jej wyniku — zastrzega Jarosław Szlendak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Tytoń wzmocni się terminalami