Parlament Europejski przegłosuje w środę nowe prawo regulujące zasady reklamowania wyrobów tytoniowych. Ich wprowadzenie ma ujednolicić przepisy obowiązujące w krajach ‘piętnastki’.
Przyjęcie prawa będzie oznaczało wprowadzenie zakazu reklamowania wyrobów tytoniowych w czasopismach, radio i Internecie. Firmy tytoniowe nie będą mogły sponsorować imprez sportowych, które rozgrywane są w więcej niż jednym kraju. Zakazana zostanie również dystrybucja wyrobów tytoniowych w ramach darmowych promocji. Nadal dozwolona ma być reklama wyrobów tytoniowych w kinach, na bilbordach i w formie pośredniej.
Aby prawo weszło w życie dwukrotnie musi przyjąć je Parlament Europejski. Musi się za nim opowiedzieć również Komisja Europejska.
To już druga próba ujednolicenia przepisów dotyczących reklamy wyrobów tytoniowych w krajach UE. Pierwsza, podjęta dwa lata temu, zakończyła się niepowodzeniem. Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał, że wprowadzenie prawa obowiązującego wszystkie kraje ‘piętnastki’ jest działaniem zbyt daleko idącym. W uzasadnieniu uchylenia prawa napisano, że za politykę zdrowotną w państwach UE odpowiedzialne są ich rządy.
MD, Dow Jones