Czytasz dzięki

Unimot bierze się za słońce

Firma specjalizująca się w handlu paliwami chce w trzy lata dogonić czołówkę graczy na rynku fotowoltaiki, wartym już 3 mld zł rocznie.

Według zarządu Unimotu, rynek fotowoltaiki w Polsce może w 2050 r. osiągnąć wartość 50 mld zł. Perspektywa odległa, ale wystarczająco atrakcyjna, by wejść na ten rynek już dziś. Dlatego firma zajmujące się przede wszystkim handlem paliwami i prowadzeniem sieci stacji Avia, włącza właśnie do oferty panele słoneczne.

Zobacz więcej

Energetyka słoneczna, fotowoltaika, panele słoneczne

Bloomberg

- Wychodzimy na rynek z projektem Avia Solar. Już od 2016 r. sprzedajemy energię i gaz, a fotowoltaika jest po prostu odpowiedzią na potrzeby naszych klientów – mówi Adam Sikorski, prezes i właściciel Unimotu.

Plan na trzy lata

Unimot przekonuje, że oferuje nie tylko dostarczenie i zainstalowanie paneli, ale również ich bilansowanie energetyczne. Chodzi o dostarczanie klientowi energii np. w nocy, gdy panel nie produkuje, a odkupowanie nadwyżki w ciągu dnia, gdy produkcja przewyższa potrzeby własne klienta.

- Mamy już w grupie spółkę Tradea, która jest aktywna w segmencie usług bilansowania farm wiatrowych. To oznacza, że możemy też pracować z dużymi farmami fotowoltaicznymi – mówi Adam Sikorski.

Unimot kieruje ofertę do klientów biznesowych i indywidualnych. Szacuje, że do 2023 r. osiągnie roczną sprzedaż paneli o mocy 20 MW, a przychody sięgną 276 mln zł.

Słoneczny rynek wystrzelił

Sektor fotowoltaiki jest najszybciej rozwijającym się sektorem OZE w Polsce. Instytut Energetyki Odnawialnej (IEO) wylicza, że od 3 lat nie tylko dynamika tego rynku jest największa, ale branża notuje też największe bezwzględne przyrosty mocy: od 100 MW w 2016 r. do ponad 700 MW w 2019 r. Według SolarPower Europe Polska jest na 5. miejscu w Europie pod względem przyrostu nowych mocy w PV zaraz za Hiszpanią, Niemcami, Holandią i Francją.

Kluczowym czynnikiem rozwoju branży słonecznej w Polsce są dotacje, program NFOŚiGW „Mój Prąd”, a także aukcyjny system wsparcia. IEO dodaje, że w ostatnich miesiącach coraz większe znaczenie miały rosnące ceny energii i spadek kosztów inwestycji.

Na polskim rynku funkcjonują dziś instalacje fotowoltaiczne o mocy 1200 MW, z czego większość to mikroinstalacje, choć rozwijane są też duże farmy fotowoltaiczne o mocach 5-50 MW.

„Wartość inwestycji fotowoltaicznych, które zostały zrealizowane w 2019 r. (do początku grudnia) może wynosić ok. 2,6 mld zł, natomiast łączne obroty na rynku fotowoltaiki w 2019 r., czyli zarówno wartość inwestycji jak i wartość energii, mogą już przekraczać 3 mld zł” – czytamy w ostatnich publikacjach IEO.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: GRA

Polecane