UOKiK: 1,5 mln zł kary dla Twojej Telekomunikacji

PAP
aktualizacja: 11-04-2018, 12:52

Prezes UOKiK nałożył 1,5 mln zł kary na Twoją Telekomunikację, która podszywała się pod dotychczasowych operatorów klientów, oraz utrudniała im odstąpienia od zawartej umowy - poinformował w środę Urząd. Dodano, że postępowanie w sprawie prowadzi Prokuratura Okręgowa w Płocku.

Zobacz więcej

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Fot. Grzegorz Kawecki

UOKiK wyjaśnił, że wpłynęło do niego 600 skarg od konsumentów, rzeczników konsumentów oraz od operatorów sieci stacjonarnej na działania Twojej Telekomunikacji (TT). Pracownicy TT odwiedzali konsumentów w ich domach pod pretekstem: nowej oferty, obniżki abonamentu, przeprowadzaniem procesu cyfryzacji.

"Dostaliśmy mnóstwo skarg od osób starszych i ich rodzin. Przedstawiciele TT nie informowali, że złożenie podpisu pod podsuwanymi dokumentami oznacza zmianę operatora telekomunikacyjnego. Zataili, że niższy abonament będzie obowiązywał tylko przez dwa miesiące. Naruszyli podstawowe obowiązki informacyjne" - podkreślił cytowany w komunikacie prezes UOKiK Marek Niechciał.

Prezes dodał, że TT agresywnie zdobywa klientów. "Informują konsumentów o tym, że realizują +ogólnopolską kampanię cyfryzacji+, w związku z tym niezbędna jest wymiana telefonu z analogowego na cyfrowy. Podpis na dokumentach potwierdzających otrzymanie telefonu oznacza zmianę operatora. Pomimo licznych reklamacji od konsumentów spółka nie zmieniła praktyki. Nie znalazłem żadnych okoliczności łagodzących" - zaznaczył szef UOKiK.

Jak wyjaśniono, urząd zakwestionował m.in. podszywanie się TT pod dotychczasowego operatora. Konsultanci telefoniczni dzwonili najczęściej do osób starszych, właścicieli numerów stacjonarnych wywierając na nich błędne wrażenie, że rozmawia z nimi ich dotychczasowy operator.

Jako przykład Urząd opublikował treść jednej ze skarg. "Co najważniejsze nie zostawił mi umowy. Kurier powiedział, że mnie nic nie jest potrzebne, bo to chodzi tylko o obniżenie abonamentu. Ja nic nie wiedziałam o tym, że zawieram umowę z jakąś inną firmą. Dopiero, kiedy otrzymałam aparat telefoniczny zorientowałam się, że zostałam oszukana. Co najgorsze ja nie mam teraz podłączonego telefonu, odłączono mi sygnał. Mieszkam sama, mam 85 lat, utrzymuję się z niskiej emerytury, nie stać mnie na wykupienie wszystkich zalecanych leków, potrzebuję być w stałym kontakcie z lekarzami" - napisano w treści skargi.

UOKiK dodał, że TT zatajała informację, że niższy abonament będzie obowiązywał tylko przez dwa miesiące. Po tym czasie opłaty wzrosły z 25 zł do 41 zł.

Urząd poinformował ponadto, że konsumenci nie otrzymywali informacji o odstąpieniu od umowy, formularza odstąpienia od umowy, cennika, a nawet umowy. TT żądała też od swoich klientów zapłaty za dodatkowe usługi, których nie zamawiali.

"Urząd nałożył 1,5 mln zł kary na Twoją Telekomunikację. Na jej wysokość miało wpływ to, że mimo napływających do TT skarg, spółka nie zmieniła swoich działań. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu" - wyjaśniono.

UOKiK wskazał, że jeżeli klient chce zrezygnować z usług TT, to bezpłatnej pomocy może udzielić mu rzecznik konsumentów. Pomocy można szukać też w oddziałach Federacji Konsumentów. Jak wyjaśniono, te instytucje pomogą w automatycznym przedłużeniu umowy na kolejny czas oznaczony. Aby tego uniknąć należy poinformować TT przed zakończeniem umowy, że nie zgadzamy się na jej przedłużenie - dodano w komunikacie.

Urząd poinformował ponadto, że jeżeli klienci czują się, iż zostali oszukani, to mogą skontaktować się również z Prokuraturą Okręgową w Płocku, która prowadzi postępowanie ws. Twojej Telekomunikacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Telekomunikacja / UOKiK: 1,5 mln zł kary dla Twojej Telekomunikacji