UOKiK: 80 proc. dilerów aut stosuje niedozwolone umowy z klientami

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 11-02-2005, 15:21

80 proc. skontrolowanych sprzedawców nowych samochodów stosuje umowy, naruszające interesy konsumentów - poinformował w piątek w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Stwierdzone przez UOKiK nieprawidłowości dotyczyły m.in.

80 proc. skontrolowanych sprzedawców nowych samochodów stosuje umowy, naruszające interesy konsumentów - poinformował w piątek w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Stwierdzone przez UOKiK nieprawidłowości dotyczyły m.in.: możliwości zmiany ceny samochodu przez sprzedawcę już po zawarciu umowy bez przyznania konsumentowi prawa do odstąpienia od niej, zatrzymania zaliczki wniesionej przez konsumenta w przypadku jego rezygnacji z umowy oraz zobowiązania konsumenta do przyjęcia samochodu, jeżeli wprowadzono zmiany w jego wyposażeniu albo gdy zamówione auto ma inny kolor lub parametry techniczne.

Kontrolując dilerów, Urząd zbadał 65 dokumentów (zamówień, umów sprzedaży, ogólnych warunków gwarancji) stosowanych przez sprzedawców marek: Alfa Romeo, BMW, Citroen, Daewoo, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volkswagen oraz Volvo.

W efekcie okazało się, że prawidłowe wzorce stosuje 20 proc. dilerów samochodów. Większość przedsiębiorców, którzy stosowali niezgodne z prawem umowy zadeklarowało, że wycofali z wzorców umów zakwestionowane przez UOKiK postanowienia.

Wobec 8 dilerów, którzy nie złożyli takiej deklaracji, UOKiK złożył pozwy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Są to sprzedawcy marek: Seat, Kia, Honda i Ford.

Urząd zapowiedział w komunikacie, że wobec faktu, iż badanie objęło jedynie fragment rynku, kontrole będą kontynuowane.

Do tej pory, Urząd skontrolował m.in. wzorce umów stosowane przez biura podróży, spółdzielnie mieszkaniowe i deweloperów, pośredników nieruchomości, zakłady energetyczne i gazownie, banki, firmy ubezpieczeniowe, operatorów telewizji kablowej, importerów nowych samochodów oraz niepaństwowe szkoły wyższe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane