UOKiK będzie ostrzej karać firmy

Jarosław KrólakJarosław Królak
opublikowano: 2016-12-28 22:00

Kary finansowe za łamanie przepisów będą wyższe — zapowiada Marek Niechciał, prezes urzędu antymonopolowego.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zmienia strategię wobec przedsiębiorców. Zamierza odejść od kształtowanej przez ostatnie lata polityki tzw. miękkich metod i miarkowania kar na rzecz zaostrzenia kursu w stronę nakładania znacznie wyższych kar finansowych.

— W niektórych przypadkach, szczególnie ciężkich naruszeń antymonopolowych, nie możemy stosować miękkich wezwań, których efekt często był taki, że przepisy nadal były łamane — mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

W celu podniesienia skuteczności działań kierowanego przez siebie urzędu prezes UOKiK zamierza zwiększyć wysokość kar finansowych nakładanych na firmy i nakładać je od razu, gdy przedsiębiorca nie zastosuje się do pierwszego upomnienia.

— Limit nakładanych przez nas kar wynosi 10 proc. rocznego obrotu firmy. Ale wyjściowe stawki sięgają 0,1 proc., 1 proc., czasem 3 proc. rocznego obrotu. To zdecydowanie za mało. Dlatego chcę zmienić wytyczne dotyczące karania i podnieść pułap wyjściowy z 1-3 proc. do około 6 proc. Tym bardziej że jeśli sprawa trafia do sądu, nakładane przez nas kary bardzo często są obniżane — mówi Marek Niechciał.

To prawda, w sądach utrzymuje się coraz mniej decyzji prezesa UOKiK o karach finansowych (przykłady w ramce). Ze sprawozdania urzędu za 2015 r. wynika, że utrzymuje się tylko 40 proc. łącznej wysokości kar, jakie spadają na firmy. Z każdym rokiem sądy coraz częściej uchylają decyzje prezesa UOKiK o karach finansowych lub znacznie obniżają ich wysokość, uznając, że nałożył je niesłusznie lub były zbyt wysokie. Prezes UOKiK nie wyjaśnił, czy wraz ze wzrostem surowości kar wzrośnie także jakość decyzji. W ubiegłym roku łączna wysokość kar, jakie nałożono na przedsiębiorców, to 47 mln zł (najniższa od wielu lat). W 2014 r. było to 86 mln zł, w 2013 r. — 135 mln zł, w 2012 r. — 166 mln zł. UOKiK karze m.in. za nadużywanie pozycji dominującej, porozumienia ograniczające konkurencję, naruszanie zbiorowych interesów konsumentów, stosowanie niedozwolonych klauzul. © Ⓟ

Porażki urzędu

Przykłady decyzji prezesa UOKiK, które nie ostały się w sądach:

Polkomtel Uchylenie kary wysokości 130 mln zł i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania

PGNiG Zmniejszenie kary z 60 mln zł do 5,5 mln zł

PKO BP Obniżenie kary z 14,5 mln zł do 4 mln zł. Uchylenie kary wysokości 3 mln zł

PZU Uchylenie kary wysokości 11,3 mln zł

RWE Uchylenie kary wysokości 6 mln zł

Kablówki Uchylenie 3,5 mln zł kar nałożonych na 12 operatorów telewizji kablowej

Allianz Uchylenie kary wysokości 1 mln zł

Źródło: „PB”