UOKiK ukarał Mennicę

  • Anna Pronińska
opublikowano: 21-09-2012, 00:00

Spółka powalczy w sądzie z urzędem antymonopolowym, który ukarał ją za dyskryminację sprzedawców.

Zapisy umów nie naruszają zasad konkurencji, a nałożenie kar jest bezzasadne — tak Mennica Polska odniosła się do decyzji prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), która ukarała giełdową spółkę za dyskryminację sprzedawców i nałożyła 160 tys. zł kary. Mennica Polska odwoła się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Chodzi o działalność spółki we Wrocławiu, gdzie jest jedynym dystrybutorem biletów komunikacji miejskiej. UOKiK wziął pod lupę umowy Mennicy z detalicznymi sprzedawcami biletów. I zakwestionował postanowienia dotyczące nierównej odpowiedzialności za niewłaściwe wykonanie umowy.

Jedno z nich dotyczyło sankcji za opóźnienie w płatności. W takim przypadku Mennica Polska zastrzega sobie prawo do zablokowania terminalu do sprzedaży biletów bez wcześniejszego ostrzeżenia, a w przypadku trzykrotnego spóźnienia i blokady — do rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym. A zgodnie z kodeksem cywilnym przed odstąpieniem od umowy wierzyciel powinien wyznaczyć dłużnikowi czas na spłatę zobowiązań.

Urząd dopatrzył się też, że kary za ujawnienie przez detalistów poufnych informacji z umów z Mennicą Polską były ustalone na 10 tys. zł i płatne w ciągu trzech dni, a zgodnie z zasadą równości stron kontraktu powinny dotyczyć obu stron i być adekwatne do przewinienia, a nie ustalone w stałej wysokości.

UOKiK zakwestionował również zbyt krótki czas na ich zapłatę. Do czasu zakończenia drogi prawnej sporne zapisy nadal obowiązują dystrybutorów biletów i Mennicę Polską.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Pronińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu