Firma piwowarska z Podkarpacia rozwija skrzydła. Kupuje od Royal Unibrew Polska browar w Koszalinie.
Polski rynek piwa został zdominowany przez trzech dużych graczy: Kompanię Piwowarską, Grupę Żywiec i Carlsberga. Kilkanaście procent udziałów w rynku pozostaje jednak wciąż w rękach mniejszych firm, wśród których prym wiodą duński Royal Unibrew oraz podkarpacki Van Pur. Choć na co dzień są konkurentami, postanowiły ubić wspólny interes.
— Spowolnienie gospodarcze dla jednych jest zagrożeniem, a dla innych szansą na rozwój. My stawiamy na rozwój i dlatego zdecydowaliśmy się kupić od firmy Royal Unibrew browar w Koszalinie. Podpisaliśmy już umowę w tej sprawie, ale wejdzie ona w życie dopiero po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów — mówi Marek Krzystkiewicz, prezes Van Pura.
Browar w Koszalinie zwiększy jego zdolności produkcyjne o 650 tys. hl rocznie. Do tej pory w browarach w Rakszawie i Zabrzu Van Pur produkował rocznie około 1,6 mln hl piwa, co daje mu 4,5-procentowy udział w rynku.
— Nowe moce są nam potrzebne do zaspokojenia rosnącego popytu na nasze piwa pod marką Karpackie (w kraju i za granicą) oraz pod markami sieci handlowych — mówi prezes.
Firma nie ujawnia jednak wyników finansowych ani wartości transakcji. Wiadomo o niej tylko tyle, że należy do kilku osób fizycznych, z czego 65 proc. pochodzi z Polski.
Royal Unibrew nie wypowiada się zbyt obszernie na temat transakcji. W oficjalnym komunikacie podkreśla jedynie, że przyczyni się ona do poprawy wyników finansowych firmy. Trudno powiedzieć, czy zmieni się w związku z tym strategia działania tej firmy w Polsce. Ma ona m.in. Browar Łomża.