Volkswagen goni Fiata

Urszula Chojnacka
opublikowano: 2001-04-23 00:00

Volkswagen goni Fiata

Sześć polskich banków samochodowych podpisało w I kwartale prawie 14 tys. umów kredytowych wartości 308 mln zł. Liderem rynku pozostaje Fiat Bank Polska, ale zmniejsza się dystans między nim a drugim w kolejności Volkswagen Bank Polska.

Po pierwszym kwartale 2001 roku wśród krajowych autobanków nadal pierwsze miejsce należy do Fiat Bank Polska. Firma udzieliła od stycznia do marca 6,3 tys. pożyczek. Drugi w kolejności Volkswagen Bank Polska podpisał 5,8 tys. umów kredytowych. Od stycznia do marca ankietowane przez „Puls Biznesu’’ banki samochodowe podpisały łącznie 13,7 tys. umów wartości 308 mln zł.

Słabszy lider

Maleje dystans między Fiat Bank Polska a Volkswagen Bank Polska.

— Współpracujemy ze wszystkimi dealerami i importerami należącymi do Volkswagen Group w Polsce. Oprócz pożyczek złotowych oferujemy również kredyty denominowane w euro — tłumaczy wzrost liczby podpisywanych umów Grzegorz Tracz, prezes Volkswagen Bank Polska.

Wartość akcji kredytowej Fiat Bank Polska wyniosła po pierwszych trzech miesiącach 88,8 mln zł, a VW BP — 87,0. Fiat i Volkswagen są jednocześnie jedynymi autobankami, którym udało się w I kwartale 2001 r. zwiększyć akcję kredytową w porównaniu z ostatnim kwartałem ‘00. Pozostałe banki odnotowały spadki. Ford Bank podpisał o blisko 250 umów mniej, Renault — o 400, Toyota — o 170, a DaimlerChrysler — o 30.

Wyniki autobanków potwierdzają stagnację na rynku samochodowym. Banki samochodowe mogą mieć duże trudności z osiągnięciem zaplanowanych na ten rok wyników. Na przykład Fiat Bank Polska liczy na podpisanie w tym roku 40 tys. umów, czyli ponad sześciokrotnie więcej niż udało mu się podpisać w pierwszych trzech kwartałach 2001 r.

Chętnych nie brak

Mimo trudności, jakie od ponad roku przeżywa rynek samochodowy, nie brakuje koncernów, które chcą utworzyć własne banki samochodowe. W 2000 r. rozpoczęły działalność DaimlerChrysler Bank Polska i Toyota Bank Polska. Rynkowi przyglądają się też Citroen i Volvo.

Autobanki ubezpieczając się jednak na wypadek długotrwałego kryzysu wchodzą w nowe segmenty rynku. Volkswagen Bank Polska rozpoczął działalność w bankowości detalicznej, a dla Toyoty Bank Polska jednym z priorytetowych założeń na ten rok jest wejście w leasing.