VR to codzienna rzeczywistość

Materiał przygotowany przez: Lenovo
opublikowano: 24-11-2016, 22:00

KOMENTARZ EKSPERTA

ANDRZEJ SOWIŃSKI

dyrektor generalny Lenovo Polska

Producenci sprzętu i oprogramowania od lat intensywnie szukają technologii, które umożliwiają doskonalsze połączenie percepcji człowieka z ruchomym obrazem. Dotychczas interakcja człowieka z materiałem wideo, nawet w przypadku najnowocześniejszych dziś Smart TV, ograniczała się jedynie do biernego oglądania.

Wirtualna rzeczywistość (VR) otwiera zupełnie nowe możliwości. Dzięki nim widzimy komputerowo wykreowany świat, co więcej, pozwalają one odczuwać go wieloma zmysłami. W efekcie to, co przeżywamy, jest niezwykle wiarygodne. Dostępne na rynku gogle posiadają żyroskopy, co ułatwia reagowanie w wirtualnej rzeczywistości — kiedy podczas gry chcemy spojrzeć w prawo, nie musimy wciskać na padzie czy klawiaturze odpowiednich klawiszy, należy po prostu... spojrzeć w prawo. Potencjał wirtualnej rzeczywistości jest ogromny. Znajduje ona zastosowanie w takich dziedzinach, jak wirtualne zakupy, podróże czy edukacja. Najwięksi gracze na rynku starają się wykorzystać możliwości takich rozwiązań. Facebook poszedł o krok dalej — chodzi o komunikację i kontakt z bliskimi. Żeby wykorzystać ten trend, firma kupiła serwisy Instagram i WhatsApp. Wirtualne okulary to kolejny element, potrzebny do realizacji planu wirtualizacji codzienności.

Jako przykład technologii, która ma ułatwić nam życie, można podać projekt Tango, który Lenovo opracowało wspólnie z Google’em. Projekt Tango to połączenie hardware’u i software’u, które razem dają możliwość zastosowania rozszerzonej rzeczywistości na co dzień. Rozwiązanie Tango pozwala dokładnie zwymiarować rzeczywisty przedmiot czy miejsce. W jaki sposób będziemy korzystać z takiej technologii? Tango może być wykorzystywane bardzo szeroko — od zastosowań typu granie w trójwymiarowe gry, poprzez bardziej wyrafinowane, jak nawigacja wewnątrz budynku, w którym GPS nie działa, aż po zaawansowane zastosowania, np. dla niewidzących, gdzie dana osoba porusza się, a urządzenie cały czas opisuje jej otoczenie trójwymiarowo. Informuje o lokalizacji pomieszczeń, przejść, wskazuje, jak pokonać przeszkody. Rozwiązanie Tango może też być wykorzystane użytkowo, np. przez dostawców mebli czy projektantów wnętrz. Wyobraźmy sobie na ekranie nowe meble w pokoju ulokowane trójwymiarowo. Można to robić na stronie producenta mebli — ustawić kanapy i fotele, szafy, ułożyć dywany w rzeczywistych rozmiarach w konkretnym miejscu. Urządzenie zapamięta elementy i ich wymiary.

Czy jest możliwe, że wirtualna rzeczywistość to tylko chwilowa moda i wcale nie wejdzie do codziennego użytku? Moim zdaniem, nie, bo ma wiele zastosowań, które interesują biznes. I właśnie dlatego w naturalny sposób stanie się popularna także wśród konsumentów. Nastąpi to niezauważalnie, tak jak z każdą popularną technologią — szybko zapomnimy o jej istnieniu. Będzie dla nas tak naturalna jak używanie smartfona czy nawigacja w samochodzie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał przygotowany przez: Lenovo

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu