W I kw 2004 sprzedaż piwa w Polsce wzrosła o 6 proc. WARSZAWA (Reuters) - W pierwszym kwartale 2004 roku sprzedaż piwa w Polsce wzrosła
o 6,15 procent do 5,1 miliona hektolitrów, podał Związek Browary Polskie, organizacja
zrzeszająca 95 procent polskich producentów piwa. W całym roku wzrost będzie raczej niższy niż sześć procent z powodu silnej
konkurencji po wejściu Polski do Unii Europejskiej. "Ta liczba nas zadowala, ale bardzo nie chcielibyśmy być prorokami, że to jest
ostatnia tak dobra liczba ze względu na zbliżający się maj i wejście do Unii
Europejskiej" - powiedziała dziennikarzom Danuta Gut, dyrektor biura zarządu Browarów
Polskich. Choć polskie browary są przygotowane do wejścia Polski do Unii i do konkurowania z
zachodnimi browarami pod względem nowoczesności, jakości piwa, czy efektywności to jednak
problemem jest wysoka akcyza na piwo polskie. Związek podaje, że obecnie jest ona o około 2,5 razy wyższa niż innych krajach
europejskich, takich jak na przykład Niemcy czy Czechy. Ministerstwo Finansów
zapowiedziało już, że nie obniży akcyzy od 1 maja, a dopiero rozważy taką możliwość,
jeśli załamie się sprzedaż browarów po wejściu Polski do Unii. Browary obawiają się między innymi, że Polacy będą kupowali tanie piwo za granicą i
wwozili je do Polski, na czym najbardziej ucierpią małe browary na granicy południowej
i zachodniej. Przedstawiciele Browarów Polskich mówią, że trudno prognozować dynamikę sprzedaży w
tym roku, właśnie z powodu różnic w akcyzie, a co za tym idzie i różnic w cenie piwa
polskiego i zagranicznego. Dodają jednak, że wzrost rynku będzie niższy niż sześć procent
osiągnięte w pierwszym kwartale. W 2003 roku polskie browary sprzedały 27,26 miliona hektolitrów piwa, czyli o 4,6
procent więcej niż rok wcześniej. W samym czwartym kwartale wzrost wyniósł 8,6 procent. "Jeśli chodzi o konsumpcję to jesteśmy optymistyczni i bIorąc pod uwagę strukturę
konsumpcji alkoholi, czy realne pieniądze, które konsumenci mają do dyspozycji to trend
wzrostowy będzie nadal się utrzymywał" - powiedział Nico Nusmeier, prezes Związku,
który jest też prezesem Grupy Żywiec. "Ale obawiamy się, że sprzedaż piwa będzie niższa niż do tej pory. Obawiamy się, że
będzie to mniej niż sześć procent w tym roku" - dodał. W 2003 roku przeciętny Polak wypił nieco ponad 70 litrów piwa, podczas gdy w
niektórych krajach europejskich poziomy te przekraczają 100 litrów na głowę. Kompania Piwowarska - jeden z dwóch największych producentów piwa w Polsce -
sprzedała w pierwszym kwartale 2004 roku 1,71 miliona hektolitrów piwa, czyli o 4,3
procent więcej niż w pierwszym kwartale 2003 roku. Jej udział w rynku wyniósł niecałe
34 procent. Prezes Grupy Żywiec Nico Nusmeier nie ujawnił wolumenu sprzedaży w pierwszym
kwartale, powiedział jedynie, że wzrost sprzedaży był nieznacznie lepszy niż rynku i
dodał, że w całym roku wzrost może wynieść między zero, a sześć procent. Udział w rynku Grupy Żywiec wraz z browarami Brau Union Polska wyniósł po pierwszym
kwartale 36-37 procent. Trzecia na rynku - Grupa Carlsberg Okocim - sprzedała w pierwszym kwartale tego
roku niemal 718.000 hektolitrów piwa, czyli o około dziewięć procent więcej niż w takim
samym okresie roku ubiegłego. Jej udział w rynku wyniósł około 14,5 procent. W całym
2004 roku grupa chce utrzymać 9-procentową dynamikę sprzedaży piwa. ((Autor: Barbara Woźniak; [email protected]; Reuters Serwis Polski, tel.
22 6539700, RM: [email protected]))