W Moguncji otwarto ekologiczną wytwórnię wodoru do aut

AD
opublikowano: 29-07-2015, 09:14

Zasilana energią wiatrową wytwórnia wodoru z przeznaczeniem do napędu samochodów zainaugurowała właśnie swoją działalność w Moguncji. Energiepark Mainz ma być największą tego typu wytwórnią na świecie.

Technologia produkcji wodoru w tej wytwórni będzie oparta na elektrolizie wody, zaś całą energię elektryczną do swojej działalności będzie pobierać wyłącznie z pobliskich farm wiatrowych. Budowa obiektu trwała rok, pochłonęła 17 mln EUR i była wynikiem współpracy biznesu z administracją publiczną. Współtworzyły ją komunalna spółka Stadtwerke Mainz AG, producent gazów przemysłowych Linde Group, firma Siemens oraz Uniwersytet Nauk Stosowanych RheinMain.

Publicznych stacji do zatankowania samochodu wodorem jest obecnie w Niemczech jedynie kilkanaście.
mat. pras.

Energiepark Mainz będzie produkował około 200 ton wodoru rocznie, co - jak przekonują właściciele - nie stanowi jeszcze maximum jego możliwości produkcyjnych. Taka ilość wystarczy dla 2000 samochodów na ogniwa wodorowe, przy średnim przebiegu 10 000 km rocznie.

— Wprowadzenie technologii wodorowej do motoryzacji uda się wyłącznie wówczas, jeśli jednocześnie  pojawią się zakłady produkujące wodór, stacje tankowania i samochody na ogniwa paliwowe — mówił podczas inauguracji wytwórni Andreas Opfermann, dyrektor działu badań i rozwoju w spółce Lindt. — Nasza technologia jest w lepszej sytuacji niż samochody elektryczne, których właściciele muszą liczyć się z tym, że w każdym kraju obowiązują inne standardy gniazdek i wtyczek oraz różne poziomy napięcia. Na stacjach tankowania wodoru mamy ten sam standard - dodał.

Już wkrótce na niemieckim rynku zadebiutuje pierwszy na świecie seryjny samochód na ogniwa wodorowe czyli Toyota Mirai. Mirai to sedan średniej wielkości napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 154 KM. Źródłem zasilania silnika są wodorowe ogniwa paliwowe, w których wodór łączy się z tlenem. W wyniku reakcji uwalnia się energia i powstaje czysta woda, dlatego Mirai nie emituje żadnych zanieczyszczeń.
Samochód wyposażony jest także w niewielki zestaw baterii niklowo-metalowo-wodorkowych oraz układ odzyskiwania energii z hamowania.

Tankowanie dwóch wysokociśnieniowych zbiorników wodoru trwa tylko 3 minuty. Samochód ma zasięg 502 km na jednym tankowaniu. Zużywa energię odpowiadającą spalaniu 4.2 l benzyny na 100 km. Rozpędza się maksymalnie do 180 km/h, a 100 km/h osiąga w 9 s.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AD

Polecane