W styczniu Polacy kupili więcej nowych aut klasy premium

  • PAP
opublikowano: 08-02-2021, 18:21

W styczniu Polacy kupili 6 183 nowych samochodów klasy premium, o 28,96 proc. mniej niż w grudniu 2020 r., ale o 1,54 proc. więcej rdr - podał Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Segment aut premium jest odporniejszy na pandemiczne kryzysy niż cały rynek moto.

Według analityków Samaru, mimo wciąż nieustąpującej pandemii koronawirusa, to był najlepszy styczeń (choć nie miesiąc) w historii tej klasy samochodów w Polsce.

Jak ocenili, spadek sprzedaży w porównaniu z grudniem ubiegłego roku stosunkowo łatwo wytłumaczyć. "Podobnie jak w przypadku całego rynku samochodów osobowych, tradycyjnie już styczniowy popyt na samochody jest relatywnie niewielki, szczególnie w porównaniu z ostatnim kwartałem poprzedniego roku. Wiąże się to z mniejszą na początku roku aktywnością klientów instytucjonalnych, a tacy głównie dziś kupują samochody z wyższej półki (89,1 proc. udziału w strukturze zakupów w styczniu)" - podali.

Dodali, że słabszy rezultat osiągnięty w pierwszym miesiącu nowego roku jest również pochodną wejścia w życie z początkiem 2021 roku nowej normy Euro 6d ISC FCM, zobowiązującej producentów do wyposażania pojazdów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być, co do zasady, rejestrowane.

fot. Bloomberg
fot. Bloomberg

Grudzień był zatem ostatnim miesiącem na sprzedaż aut niesprzedawalnych w 2021 roku, co napędziło wówczas rejestracje, w tym również samorejestracje dealerów, a jednocześnie niekorzystnie odbiło się na styczniowej sprzedaży - wyjaśnili.

Samar podał, że liderem w pierwszym miesiącu nowego roku zostało BMW, które wyprzedziło Mercedesa, zwycięzcę ubiegłorocznego rankingu. Koncern z Monachium może pochwalić się 1 809 zarejestrowanymi w styczniu autami, co jest wynikiem aż o 30,61 proc. większym niż w styczniu roku 2020. Najczęściej rejestrowane w styczniu modele w gamie bawarskiego koncernu to: seria 3 (361 sztuk), „jedynka” (321 sztuk) oraz model X3 (248 egzemplarzy).

Wiceliderem rynku został Mercedes. W krajowych wydziałach komunikacji zostało zarejestrowanych 1 566 samochodów tej marki, o 2,67 proc. mniej w zestawieniu rok do roku. W gamie producenta zwycięska okazała się klasa GLE (209 sztuk), przed Mercedesem E (187 egz.) oraz GLA (172 sztuki).

Brąz wśród marek klasy premium przypadł Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował 1 219 aut osobowych. To rezultat o 9,90 proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją ze stycznia 2020 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w styczniu br. najlepiej sprzedawał się model Q5 (240 sztuk). Drugi model to A4 z 193 rejestracjami, a trzecie miejsce należy do A3 (182 egz.).

Poza podium znalazło się Volvo, które pierwszym miesiącu 2021 osiągnęło wynik 667 aut tej marki, o 4,85 proc. mniej niż w styczniu ubiegłego roku. Piąty Lexus z wynikiem sprzedane 602 samochody, o 42,32 proc. więcej (rdr). Tesla wpadła na miejsce 10 z wynikiem 13 zarejestrowanych aut w styczniu - czytamy.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane