Warszawa pomoże eksporterom

Dominika Masajło
opublikowano: 21-06-2017, 22:00

Dwustu przedsiębiorców ma skorzystać z realizowanego przez stolicę programu wspierania internacjonalizacji małych i średnich firm

Grow with Greater Warsaw (GwGW) to projekt realizowany przez miasto stołeczne Warszawę we współpracy z 39 gminami wchodzącymi w skład tzw. Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (WOF). Przedsięwzięcie ma na celu wzmocnienie potencjału eksportowego firm z metropolii warszawskiej. Na ten cel ratusz przeznaczy 22 mln zł.

NA PODBÓJ GLOBU: Polskie firmy z wybranych perspektywicznych branż mają szansę na zawojowanie zagranicznych rynków — uważają (od lewej) prof. Witold Orłowski, doradca ekonomiczny PwC, Piotr Łuba, partner zarządzający działem doradztwa biznesowego PwC, i Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
Zobacz więcej

NA PODBÓJ GLOBU: Polskie firmy z wybranych perspektywicznych branż mają szansę na zawojowanie zagranicznych rynków — uważają (od lewej) prof. Witold Orłowski, doradca ekonomiczny PwC, Piotr Łuba, partner zarządzający działem doradztwa biznesowego PwC, i Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. ARC

— Jest to nasz kolejny, a zarazem największy w historii miasta projekt wspierający przedsiębiorców. Rynek jest bardzo dynamiczny, w samej tylko Warszawie mamy ponad 400 tys. przedsiębiorstw — mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Podkreśla, że przedsiębiorcza rzeczywistość jest pełna wyzwań. Na warszawskim rynku rocznie 10 tys. firm kończy swoją działalność. Jednak w ogólnym rozrachunku w stolicy więcej działalności gospodarczych jest zakładanych niż zamykanych.

— Jednym z diagnozowanych problemów warszawskich firm będących w fazie rozwoju jest niska skłonność do wychodzenia z działalnością na rynki zagraniczne. Co najbardziej dziwi — nawet w branży nowych technologii, która jest uznawana za sektor przyszłości — dodaje Michał Olszewski. Według wiceprezydenta Warszawy, jest to spowodowane barierami finansowymi i organizacyjnymi.

Wsparcie pięciu branż

Co istotne, program rozwoju przedsiębiorczości nie będzie wsparciem ogólnym, lecz skierowany zostanie do tych obszarów gospodarki, które są szczególnie perspektywiczne. Aby je znaleźć, współpracująca z ratuszem firma doradcza PwC przeprowadziła kompleksową diagnozę potencjału eksportowego mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z aglomeracji warszawskiej, a także opracowała strategię internacjonalizacji MSP z regionu. Kolejnym etapem, który rozpocznie się w 2018 r., będzie wdrożenie programów wsparcia skierowanego do firm MSP z branż: nowoczesna moda i projektowanie, rozwiązania informatyczne (ICT) i elektronika, innowacyjne tworzywa sztuczne, maszyny przyszłości (Przemysł 4.0) oraz zrównoważone przetwórstwo spożywcze.

— Mamy powody, by martwić się o to, że polskie małe i średnie firmy mają swego rodzaju barierę mentalną. Eksport dla sektora MSP na kraje europejskie nie powinien być traktowanym jako eksport, lecz działanie w obrębię rynku wewnętrznego. Rynek Unii Europejskiej jest naszym wspólnym rynkiem — przekonuje prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC.

Na cztery strony świata

Program Grow with Greater Warsaw zakłada wsparcie edukacyjno-doradcze, które pozwoli firmom poznać specyfikę europejskich i globalnych rynków. Dzięki tej pomocy przedsiębiorcy zdobędą również umiejętności niezbędne do prowadzenia działalności eksportowej, aby w następnej fazie efektywnie uczestniczyć w międzynarodowych imprezach targowych finansowanych z budżetu projektu. Zorganizowane w ramach przedsięwzięcia spotkania B2B mogą przyczynić się do zawarcia pierwszych kontraktów na zagranicznych rynkach — chodzi nie tylko o Europę, ale też państwa z Azji oraz Ameryki Północnej i Południowej. Organizatorzy programu podkreślają, że chcą przyczynić się do wsparcia innowacyjnych firm, które w efekcie mają umocnić rolę Warszawy jako ważnego ośrodka gospodarki. To projekt bardzo atrakcyjny dla przedsiębiorców — otrzymają oni wsparcie sięgające do 100 proc. kosztów przedsięwzięć. W proces promocji i rekrutacji przedsiębiorców będą zaangażowani partnerzy gminni — wezmą oni udział także w warsztatach i doradztwie. W efekcie projekt ma przyczynić się do umocnienia regionalnej marki i spójności gospodarczej obszaru WOF oraz pogłębienia wspólnych działań należących do niego gmin.

— Firmom należy pomagać przezwyciężać obawy związane z wyjściem poza własne podwórko. Poprzez ten projekt dajemy im tę szansę. Przedstawiciele biznesu powinni zrozumieć, że jeżeli nie wyjdą w świat, to świat przyjdzie do nich. Może to oznaczać nawet odebranie im rodzimego rynku — dodaje główny doradca ekonomiczny PwC. Program wystartuje w 2018 r., ale już dziś można zgłosić się do bazy i otrzymywać informacje o projekcie. Wystarczy wysłać e-mail na adres: info@gwgw.com. pl — z podaniem nazwy firmy, osoby do kontaktu, numeru telefonu oraz adresu e-mail.

80 Tyle firm MSP z branży ICT i elektronikizostanie objętych wsparciem...

45…tyle spółek z sektora przetwórstwa spożywczego...

30…tyle z branży nowoczesnej mody i projektowania...

25…tyle z sektora innowacyjnych tworzyw sztucznych...

20…a tyle z branży maszyny przyszłości (Przemysł 4.0).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu