Wdrażanie programu compliance

WOJCIECH KULCZYK prawnik w zespole prawa konkurencji WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr
opublikowano: 12-12-2012, 00:00

PRAWNIK RADZI

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z ryzykiem biznesowym. To jednak nie koniec zagrożeń. Rozbudowane otoczenie regulacyjne, szybko zmieniające się przepisy prawa, a także nowe trendy w orzecznictwie i działaniach organów administracji publicznej powodują, że prowadzenie działalności gospodarczej napotyka na coraz to nowe zagrożenia. Jednym z obszarów wzmożonego ryzyka (z uwagi choćby na wysokie kary) jest prawo konkurencji, którego regułom podlega każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie od sektora i skali prowadzonej działalności.

Istnieją jednak mechanizmy, które pomagają skutecznie zarządzać ryzykiem naruszenia przepisów prawa konkurencji, a czasem nawet zupełnie je wyeliminować — w tym kontekście warto pomyśleć o compliance. Compliance to — w największym skrócie — działanie zgodne z przepisami prawa lub też praktyki zmierzające do minimalizacji ryzyka jego naruszenia.

Zgodnie z angielską definicją: „compliance is the act of following the rules”. Aby efektywnie zapewnić zgodność działań z przepisami prawa konkurencji, przedsiębiorcy powinni reagować z wyprzedzeniem, rozwijając i wprowadzając strategię compliance, uwzględniającą ich indywidualną sytuację. Zdecydowanie mniej opłacalne jest doraźne rozwiązywanie problemów, gdy te się pojawią — może być zbyt późno na uniknięcie negatywnych konsekwencji.

Podstawą przygotowania skutecznego programu compliance jest wnikliwa analiza obszarów działania przedsiębiorcy, w których ryzyko naruszenia przepisów prawa konkurencji jest największe. Obszary te zależą m.in. od charakterystyk rynku — pozycja rynkowa przedsiębiorcy oraz jego konkurentów, bariery wejścia (np. jeśli przedsiębiorca posiada na rynku pozycję dominującą działania compliance będą inne niż w sytuacji, gdy udziały te nie są znaczne). Kolejnym etapem będzie wybór narzędzi odpowiednich dla danego przedsiębiorcy. Będą to nie tylko określone procedury i regulaminy (np. regulamin postępowania na wypadek kontroli organu ochrony konkurencji), ale także utworzenie struktur wewnętrznych odpowiedzialnych za realizację określonych zadań. Należy pamiętać, że nadrzędnym celem programu compliance jest podniesienie świadomości grożących rodzajów ryzyka antymonopolowego, a także upowszechnienie u pracowników oraz kadry zarządzającej wiedzy o tym, jak je identyfikować i jak ich unikać (tzw. kultura compliance).

Z jednej strony wprowadzanie programu compliance to przede wszystkim sposób na budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Z drugiej — eliminacja lub chociażby ograniczenie rodzajów ryzyka prawnego prowadzi do istotnych, a co najważniejsze wymiernych korzyści, w tym m.in. do możliwości pełnej koncentracji na biznesie (oszczędność czasu kluczowych pracowników, brak konieczności płacenia kar), uniknięcia zagrożeń związanych z czarnym PR, ograniczenia kosztów obsługi prawnej. W tym kontekście wdrożenie programu compliance powinno być traktowane jako inwestycja mającą ograniczyć koszty prowadzonej działalności gospodarczej i czynnik przewagi konkurencyjnej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WOJCIECH KULCZYK prawnik w zespole prawa konkurencji WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu