4fizjo to polska frma e-commerce założona w 2017 r. przez byłych fizjoterapeutów Mateusza Oniśka i Adama Grybalowa. Firma zatrudnia obecnie 120 pracowników, realizuje około 100 tys. zamówień miesięcznie i dysponuje magazynem o powierzchni 14 tys. m kw. W 2024 r. spodziewa się ok. 150 mln zł przychodów - to niemal dwukrotnie więcej niż w 2023 r., kiedy wyniosły 88,8 mln zł, dając 16,8 mln zł zysku netto.
Oferta sklepu obejmuje głównie sprzęt do fitnessu, który stanowi 60 proc. sprzedaży, natomiast 40 proc. przypada na produkty medyczne (głównie akcesoria do fizjoterapii). Firma koncentruje się na rozwoju marek własnych, co pozwala generować wyższe marże.
Ekspansja w regionie
Trzy lata temu 4fizjo postawiło pierwsze kroki za granicą. W 2021 r. pozyskało dystrybutorów w Ukrainie i na Słowacji. Na innych rynkach regionu - w Czechach, Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech - firma pojawiła się w tym roku. Postawiła na bezpośrednią sprzedaż klientom detalicznym, na początek poprzez platformy typu marketplace.
- Kolejnym krokiem jest otwieranie sklepów pod domeną 4fizjo na każdym z tych rynków. Nasz plan zakłada, że w 2028 r. wartość sprzedaży zagranicznej przekroczyła 40 proc. całości przychodów spółki i wyniosła ponad 140 mln zł - mówi mówi Mateusz Oniśk, prezes 4fizjo Group.
Ekspansja okazała się sporym wyzwaniem ze względu na ograniczenia finansowe i specyfikę obcych rynków. Dlatego firma zdecydowała się wpuścić mniejszościowego udziałowca - fundusz PortfoLion Capital Partners z Budapesztu. Liczy, że dzięki jego wsparciu wzmocni się w Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech oraz przygotuje grunt pod rozwój w krajach bałtyckich, dokąd wybiera się w 2026 r.
- Wybraliśmy wsparcie funduszu PortfoLion ze względu na jego doświadczenie w budowaniu firm e-commerce, które stały się liderami w naszym regionie, oraz zbieżność jego wizji biznesu z naszą - zaznacza prezes.
Adam Grybalow podkreśla, że oprócz finansowania inwestor zapewni firmie doradztwo strategiczne w zakresie popularyzacji marki w Europie.
Węgierskie wsparcie
PortfoLion jest węgierskim funduszem venture capital i private equity założonym w 2010 r. Zarządza aktywami wartymi ok. 440 mln EUR. Inwestuje zarówno na wczesnym etapie rozwoju spółek, jak i w fazie wzrostu. Ma doświadczenie w rozwijaniu lokalnych platform e-commerce. Wśród nich jest Szallas Group, właściciel marki noclegi.pl, przejętej dwa lata temu przez Wirtualną Polskę. Fundusz zainwestował również w Pepita Group, węgierską platformę zakupową, którą wspiera w ekspansji zagranicznej.
