PKP Intercity zamówiły w H. Cegielskim — Fabryce Pojazdów Szynowych (FPS) 55 wagonów. Wczoraj zwiększyły kontrakt o 26 sztuk, korzystając z dodatkowej opcji. Wartość umowy sięga 697,3 mln zł, w tym zamówienie w ramach opcji sięga 223,8 mln zł.
— Nowe wagony będą poruszać się z prędkością do 200 km/h — mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. Spółka zamówiła tabor przedziałowy i bezprzedziałowy.Nowe wagony będą wykorzystywane na sieci krajowej oraz zagranicznej.
— Będą mogły poruszać się po sieci sześciu krajów europejskich. Po otrzymaniu dopuszczenia na zagranicznych rynkach nowe wagony mogą być flagowym produktem eksportowym Cegielskiego — twierdzi Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu, do której należy poznański producent.
Hubert Stępniewicz, prezes FPS informuje, że spółka już przygotowuje się do procedury dopuszczeniowej, zgodniej z europejskimi normami TSI, na niemieckiej sieci. Zaczyna od rynku naszego zachodniego sąsiada, ponieważ na nim procedury dopuszczenia do eksploatacji są zazwyczaj czasochłonne i trudne. Hubert Stępniewicz zakłada, że w przyszłym roku wagony będą testowane zarówno na niemieckim, jak i na polskim rynku. PKP Intercity przewidują, że będą wozić nimi pasażerów m.in. na linii Gdynia-Berlin i Kraków-Berlin. Nowe składy zostaną też skierowane na trasę z Gdyni do Wiednia. FPS musi więc także zdobyć dopuszczenie do eksploatacji na rynku austriackim. Kontrakt przewiduje również pozyskanie homologacji czeskiej, słowackiej, węgierskiej i oczywiście polskiej.