Wiedza fachowa to dziś tylko część wizerunku

Szymon Szmigiel
06-04-2001, 00:00

Wiedza fachowa to dziś tylko część wizerunku

Aby móc zaliczać się do elity biznesu nie wystarczy już wiedza menedżerska. Na wizerunek nowoczesnego biznesmena składa się również jego wiedza na temat kultury, sztuki i dóbr luksusowych, którą można czerpać zarówno ze specjalistycznych kursów, jak i z Internetu.

Na początku lat 90. sytuacja wyglądała zgoła inaczej. Wystarczyło mieć refleks, motywację i szczęście, by odnieść sukces. Drzwi do światowych koncernów otwierała nawet słaba znajomość języka angielskiego i obsługi komputera.

Parę lat później wymagania zaczęły się zmieniać. Kwalifikacje czysto profesjonalne przestały być rzadkością, nie stanowią już gwarancji sukcesu.

Szersze horyzonty

By zostać zaliczonym do międzynarodowej społeczności biznesu trzeba charakteryzować się erudycją, posiadać wysoką kulturę, wiedzę ogólną, orientację w dziedzinach nie związanych z biznesem oraz dobry smak. Stanowi to swoisty znak rozpoznawczy najwyższej klasy menedżerów.

Wymienione cechy mają wpływ na kształtowanie wizerunku osobistego, pozwalają wyróżnić się spośród innych, zbudować własny wyrazisty obraz. Obecnie nie wystarczy już zakup drogich cygar czy koniaków lub wina, należy znać sposoby degustacji i dobierania win, rytuały z nimi związane oraz mieć świadomość wartości niematerialnej nabywanych przedmiotów. Posiadana wiedza na temat dóbr luksusowych gwarantuje odpowiednie do sytuacji zachowanie i potwierdza przynależność do określonej grupy społecznej.

Jednakże wiedza na temat sztuki, savoir-vivre’u, wina, zegarków, cygar i innych dóbr luksusowych nie jest łatwo dostępna dla wszystkich. W wyniku zerwania ciągłości przez lata PRL-u i braku zachowania tradycji wiedzę można czerpać przede wszystkim podczas zagranicznych podróży. Dostarczają one wielu doświadczeń, nowych wzorców zachowań oraz tak zwanego obycia w wielkim świecie.

Źrodła informacji

Dokształcać można się również z książek. Bogata oferta księgarń gwarantuje zdobycie wiedzy i powierzchowną orientację w wielu dziedzinach powiązanych ze sztuką i kulturą.

Bogatym źródłem wiedzy jest również Internet. Istniej wiele serwisów tematycznie powiązanych z kulturą i sztuką oraz luksusowymi przedmiotami, takimi jak cygara czy pióra. Wiedzę na temat sztuki możemy zdobywać odwiedzając serwis http://www.net-galeria.art.pl. Również portal O (http://www.o.pl)dostarcza wielu informacji z zakresu rzeźby i sztuki współczesnej. Informacje dotyczące piór czy też cygar zdobędziemy korzystając z witryny http://www.salon.pl, a o sposobach degustacji win poinformuje nas serwis http://www.winaonline.pl. W ogóle Internet to nieocenione źródło informacji i wiedzy ogólnej, pod warunkiem, że umie się z niego efektywnie korzystać.

Niemniej jednak najlepszym sposobem poszerzania horyzontów są seminaria i szkolenia. Istnieją szkolenia zamknięte, można skorzystać również ze szkoleń otwartych (swego czasu robiła takie Zachęta). Szeroką ich gamę posiadają w swojej ofercie również dystrybutorzy win. Na szkoleniach Public Relations, prócz media relations i zasad strategii są prowadzone, choć dość rzadko, warsztaty autokreacji. Obecnie na rynku istnieje wiele szkoleń czy serii spotkań, poświęconych zarówno sztuce, dobrom luksusowym jak i szlachetnym winom.

Nie każdy wie, że do fraka nosi się czarną kamizelkę tylko na pogrzeb, a do sportowego auta nie dodaje się spojlerów i 10 halogenów. Wyrafinowanie jest dyskretne i tak też należy je stosować. Wszyscy, którzy jeszcze tego nie wiedzą mogą skorzystać z seminariów i szkoleń z zakresu sztuki, dóbr luksusowych i szlachetnych win.

Szymon Szmigiel

ArtNEWmedia

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Szymon Szmigiel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Wiedza fachowa to dziś tylko część wizerunku