Studia MBA Na polskich
uczelniach trzeba za nie płacić od 5 do ponad 60 tys. zł
Zainteresowanie studiami MBA nie maleje. A kandydaci coraz większą wagę przywiązują do prestiżu i miejsca uczelni w rankingach.
Kilka lat temu dyplom MBA wystarczał, aby kariera nabierała tempa. Dziś pracodawców interesuje już, z jakiej uczelni pochodzi dyplom i jaki był program zajęć.
— Coraz częściej wybór programu MBA to świadoma decyzja, poprzedzona analizą rynku. Kandydaci zwracają uwagę na program studiów i nazwiska wykładowców. Liczy się także rekomendacja absolwentów. Dyplom MBA jest traktowany jako przepustka do awansu — twierdzi dr Adam Ubertowski, dyrektor Międzynarodowego Programu MBA Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.
Liczy się jakość
Zdaniem dr. Tomasza Ludwickiego, koordynatora programu Warsaw-Illinois Executive MBA Uniwersytetu Warszawskiego i University of Illinois, rynek studiów MBA w Polsce jest już dojrzały, co nie oznacza, że nie ma na nim miejsca na nowe propozycje uczelni. W tym roku kolejne programy uruchomiły np. Politechnika Gdańska, Wyższa Szkoła Bankowości we Wrocławiu oraz Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Łazarskiego. Dojrzałość rynku nie powoduje też, że uczelnie oferujące najlepsze programy, o ugruntowanej pozycji, spoczywają na laurach.
— Przede wszystkim rozwijamy treści programowe, dopasowując je do potrzeb słuchaczy — mówi Adam Ubertowski.
Słuchacze najlepszych programów MBA to często osoby z dużym doświadczeniem w pracy w międzynarodowych firmach.
— Oczekują aktualnej wiedzy biznesowej, którą zdobędą nie tylko od teoretyków, ale przede wszystkim od praktyków biznesu, mających dostęp do najbardziej aktualnych studiów przypadków. Dlatego coraz częściej sięgamy po zagranicznych wykładowców, tym bardziej że wynagrodzenia, zwłaszcza wykładowców zza oceanów, stają się zbliżone do polskich Programy z pierwszych pozycji rankingów są na europejskim poziomie, co potwierdzają otrzymywane przez nie certyfikaty — mówi dr Tomasz Ludwicki.
Ostatnio wewnętrzne programy MBA dla swoich menedżerów tworzą też niektóre firmy.
— To pozytywne zjawisko, ale istnieje niebezpieczeństwo małego zróżnicowania grup studentów, a w MBA chodzi przecież o to, aby doświadczenia słuchaczy były jak najbardziej różnorodne i tym samym ciekawe dla kolegów — ocenia Tomasz Ludwicki.
Układ partnerski
Nauka w dobrej szkole kosztuje niemało. Na przykład za Warsaw Executive Master of Business Administration (WEMBA) na SGH trzeba zapłacić ponad 60 tys. zł, a MBA w Centrum Kształcenia Menedżerów przy Wydziale Zarządzania UW — 52 tys. zł. Oczywiście są i takie, które kosztują 5 tys. zł, ale wtedy nie dostaje się dyplomu uczelni partnera zagranicznego, zajęcia są prowadzone w 95 proc. po polsku, przyjmuje się na nie osoby bez doświadczenia zawodowego.
Zdaniem specjalistów, nie należy się spodziewać dalszych podwyżek cen programów MBA, zwłaszcza tych najdroższych, które już i tak zaczynają równać się z opłatami za średniej klasy studia MBA w Europie. Najlepsze zachodnie programy kosztują jednak dużo więcej. Na elitarnym University of Pennsylvania Wharton trzeba zapłacić około 150 tys. dolarów, a w London Business School za dwuletni program Executive MBA — ponad 44 tys. funtów.
Standard MBA narodził się w USA, a po drugiej wojnie światowej przyszedł do Europy. Aby dobrze przenieść ten standard na polski grunt, trzeba było stworzyć układ partnerski z najlepszymi zagranicznymi uczelniami. Dlatego warto się przyjrzeć, na którym miejscu w rankingach światowych i europejskich jest taki partner polskiej uczelni.
— Renoma partnerów jest ważna, ale trzeba też sprawdzać, na czym polega współpraca — radzi dr Ludwicki.
Rating programów mistrzowskich, profesjonalnych i standardowych 2008
programy w poszczegÓlnych klasach w kolejnoŚci alfabetycznej
Programy mistrzowskie
Canadian Executive MBA — CEMBA, Szkoła Główna Handlowa
Executive MBA, Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej
International MBA Programme at CMT, Centrum Kształcenia Menedżerów przy Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
International MBA, Szkoła Biznesu PW
Międzynarodowy Program MBA, Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów
Warsaw Executive Master of Business Administration (WEMBA), SGH
Programy profesjonalne
CeMBA Polsko-Niemiecki Program MBA, AE w Poznaniu
European MBA, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie
Executive Master of Business Administration Programme Marketing & Management, Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Executive MBA, Wielkopolska Szkoła Biznesu Akademii Ekonomicznej w Poznaniu
Executive MBA, WSPiZ im. Koźmińskiego
Francusko-Polskie Studia Podyplomowe w zakresie zarządzania — Program Master Administration des Entreprises, Centrum Francusko-Polskich Studiów w zakresie Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu
Magisterskie Studia Menedżerskie MBA, Wydział Zarządzania, Informatyki i Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Master International de Management et d'Economie, SGH
MBA Zarządzanie w Agrobiznesie, Wydział Ekonomiczno-Rolniczy SGGW
Polsko-Amerykański Program Studiów Executive MBA, Polsko-Amerykańskie Centrum Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego
Program MBA Poznań — Atlanta, AE w Poznaniu
Podyplomowe Studia Menedżerskie Executive Master of Business Administration, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu
Program Executive Master of Business Administration, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Viadrina MBA — Management for Central and Eastern Europe, Collegium Polonicum (instytucja specjalna UAM) w Słubicach
Warsaw-Illinois Executive MBA, UW
Programy standardowe
Executive Master of Business Administration, Instytut Edukacji Ustawicznej Wyższej Szkoły Kupieckiej w Łodzi
Executive Master of Business Administration, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Master of Business Administration, Uniwersytet Gdański
Master of Business Administration, Wyższa Szkoła Biznesu — National Louis University w Nowym Sączu
Koźmiński MBA (z semestrem specjalistycznym), WSPiZ im. Koźmińskiego
Polsko-francuski program studiów w zakresie zarządzania typu MBA, Uniwersytet Łódzki
Źródło: Stowarzyszenie Edukacji Menedżerskiej Forum