W tym roku trudno było określić, kto bardziej wyczekuje świąt, kto debiutu „Wiedźmina” w Netfliksie czy też premiery kolejnego filmu z serii „Gwiezdnych wojen”. Popkultura to jednak nie tylko kino i platformy streamingowe. Gry to dopiero coś.

„Gry są obecnie ulubioną formą rozrywki ludzkości, a dziedzictwo tego medium zostało utrwalone w trakcie ostatniej dekady” — napisali dziennikarze „The Washington Post” i przygotowali zestawienie najbardziej wpływowych gier kończącego się dziesięciolecia.
To nie tylko tytuły wysokiej jakości, ale — ich zdaniem — również gry, które ukształtowały branżę. Ulubiona forma rozrywki? Może to drobna przesada oddanych miłośników grania, bo co z filmami, książkami i muzyką, czyli mainstreamowymi gałęziami branży rozrywkowej. Faktem jest jednak, że nie trzeba być fanem gier, żeby doskonale znać pewne tytuły. Smartfony również przeniosły zwyczaj grania pod strzechy. Bo kto nie wie, czym jest „Minecraft”, „Pokémon Go” albo „Wiedźmin” w wersji gry, temu trudno będzie zrozumieć, jak działa współczesne społeczeństwo. Gene Park, Elise Favis i Mikhail Klimentov podjęli się karkołomnego zadania.
Ich lista składa się z 10 tytułów, które nie zostały ponumerowane i uszeregowane według ważności, ale daty debiutu. W zestawieniu znalazła się głośna gra „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, wyprodukowana przez polskie studio CD Projekt RED i wydana w maju 2015 r. na platformy Microsoft Windows, Playstation 4 i Xbox One. To kontynuacja wcześniejszych gier „Wiedźmin” i „Wiedźmin 2: Zabójcy królów” i opowieść o przygodach wiedźmina Geralta z Rivii. Historia fantasy napisana przez Andrzeja Sapkowskiego wyciągnięta została poza krąg czytelników tego gatunku i przedstawiona w grze, a ostatnio także w głośnym serialu platformy Netflix. „Świat »Wiedźmina 3« jest tak duży, że może być niemal zniechęcający, ale ten ogrom wyznaczył nowy standard dla projektowania otwartego świata” — czytamy w „The Washington Post”.
Założone przez Marcina Iwińskiego i Michała Kicińskiego studio szybko pochwaliło się, że w ciągu pierwszych dwóch tygodni od premiery sprzedało 4 mln egzemplarzy, a koszty produkcji zwróciły się w pierwszym dniu. Później było tak samo dobrze albo i lepiej. W październikupoprzedniego roku informowaliśmy na łamach „PB”, że CD Projekt otrzymał wezwanie do zapłaty od pełnomocników reprezentujących Andrzeja Sapkowskiego, autora sagi „Wiedźmin”.
Pisarz domagał się dodatkowego wynagrodzenia od spółki. Pełnomocnicy twierdzili, że zachodzi przesłanka, by uznać, że wynagrodzenie twórcy jest zbyt niskie w stosunku do korzyści osiągniętych z eksploatacji utworu, powołując się na interpretację prawa autorskiego. Ich zdaniem nawet przy ostrożnym podejściu należy uznać, że Sapkowskiemu należy się co najmniej 6 proc. zysków z „Wiedźmina”. Roszczenie oszacowali na co najmniej 60 mln zł. Później zrobiło się o sprawie cicho, ale na przełomie stycznia i lutego pojawiły się doniesienia, że obie strony są bliżej zakończenia sporu. Sprawa znowu przycichła, by ożyć tuż przed świętami.
„CD Projekt, twórca serii gier o »Wiedźminie« i nadchodzącego »Cyberpunka 2077«, wraz z Andrzejem Sapkowskim, autorem Sagi Wiedźmińskiej, informują, że w dniu dzisiejszym podpisane zostało porozumienie wzmacniające i pieczętujące wzajemne relacje” — czytamy w komunikacie spółki z 20 grudnia.
Producent gier dodał, że porozumienie daje mu nowe prawa oraz potwierdza posiadane prawa do eksploatacji uniwersum„Wiedźmina” w obszarze gier wideo, komiksów, gier tradycyjnych oraz merchandisingu. Pewna saga skończyła się więc po ponad roku. „Wiedźmin” nadal napędza producenta z Warszawy. Grupa CD Projekt wypracowała w III kw. 2019 r. prawie 93 mln zł przychodów ze sprzedaży, o ponad 38 proc. więcej niż przed rokiem, oraz 15 mln zł zysku netto. Spółka nie ukrywa, że to głównie zasługa kontynuacji dobrej sprzedaży „Wiedźmina 3”. Na horyzoncie jest już jednak nowy hit „Cyberpunk 2077” i wszystko wskazuje na to, że jest szansa na podobny sukces w zestawieniu następnej dekady.
Topowe gry dekady
- „Amnesia: Mroczny obłęd”
- „Minecraft”
- „Dark Souls”
- „Skyrim”
- „Candy Crush Saga”
- „The Walking Dead”
- „Destiny”
- „Wiedźmin 3: Dziki Gon”
- „Pokémon Go”
- „Fortnite”
Źródło: „The Washington Post”