Większość małych firm nie ma strony WWW

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2012-01-26 00:00

Witryna internetowa to nie tylko reklama, ale konieczność. Nie docenia tego 58 proc. drobnych przedsiębiorców

Strona internetowa jest dzisiaj jak elektroniczna wizytówka. Klienci, którzy interesują się daną firmą, zwykle w pierwszej kolejności szukają jej w internecie. Chcą tam także znaleźć informacje kontaktowe oraz o produktach i usługach.

Nie uda im się to w przypadku 58 proc. drobnych przedsiębiorców. Jedynie 42 proc. małych firm posiada własną stronę internetową — jak wynika z badania Idea Banku oraz Tax Care przeprowadzonego wśród 1 tys. przedsiębiorców, głównie świadczących usługi dla masowego odbiorcy (55 proc.), dostawców usług specjalistycznych (38 proc.) i firm produkcyjnych (7 proc.).

Przy tym im mniejsza firma, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że będzie posiadała własną stronę. 64 proc. firm niezatrudniających pracowników oraz 60 proc. tych, które zatrudniają do 5 osób, nie posiada własnej strony. Natomiast wśród firm zatrudniających od 5 do 10 osób i więcej odsetek nieposiadających własnej strony wynosi jedynie 36 proc.

Im mniejsza firma, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że będzie posiadała własną stronę

- Tak odpowiedziało 59 proc. podmiotów posiadających witrynę. Koszt nie większy niż 50 zł ponosi 48 proc. badanych. Tylko co piąty przedsiębiorca, który ma własną stronę, zadeklarował, że serwisowanie jej kosztuje go więcej niż 100 zł miesięcznie. Oznacza to, że drobni przedsiębiorcy korzystają raczej z tanich domen i rzadko aktualizują treści zawarte na swojej stronie.

Trzeba też pamiętać, że miesięczne wydatki na serwisowanie strony nie są jedynymi wydatkami, jakie musi ponieść firma, która chce własną witrynę stworzyć. Dochodzi do tego koszt stworzenia strony (od kilkuset do kilku tysięcy złotych), rejestracja domeny (od 10 do ok. 150 zł rocznie), hosting (od kilkudziesięciu do 200 zł rocznie), aktualizacja treści zawartych na stronie (np. 50-100 zł za opis i zdjęcia nowej oferty produktowej — ok. 10 produktów raz w miesiącu).

Strona internetowa umożliwia wiele działań marketingowych. Można np. pozycjonować ją w popularnych wyszukiwarkach, zamieszczać ogłoszenia na branżowych portalach i wysyłać komunikaty promocyjne za pomocą poczty elektronicznej — przekonują specjaliści z Tax Care. Firma zajmująca się usługami księgowymi sama wprowadziła w pakieciedla swoich klientów bezpłatną usługę przygotowania strony internetowej i darmowy hosting przez rok.

Nie ogłaszają się w internecie

Z badania Tax Care i Idea Banku wynika, że mikrofirmy rzadko reklamują swoje usługi czy produkty na zewnętrznych portalach. Aż 65 proc. badanych nie podejmuje takich działań. Natomiast w serwisach branżowych ogłasza się 18 proc. drobnych firm. Co dziesiąta firma deklaruje, że ogłasza się na portalach ogólnych (np. Onet, Interia, wp). Tylko 2 proc. wykorzystuje serwisy społecznościowe (np. Facebook, Nasza-Klasa).

W zewnętrznych serwisach najczęściej ogłaszają się przedsiębiorcy, którzy jednocześnie posiadają własną stronę internetową (56 proc.). Wśród tych, które jej nie mają, działania takie stosuje jedynie 20 proc. podmiotów.

Rzadkie wykorzystywanie internetu do celów reklamowych, podobnie jak brak strony internetowej, można tłumaczyć faktem, że drobni przedsiębiorcy często nie potrzebują takich działań. Jeśli na przykład mała firma posiada optymalną do swojej skali liczbę odbiorców, nie będzie się reklamować.

Sto złotych miesięcznie

Brak posiadania strony internetowej często wynika z faktu, że rodzaj działalności prowadzony przez daną firmę nie wymaga tego, np. świadczenie usług na rzecz lokalnej społeczności. Jednak część przedsiębiorców po prostu nie zdaje sobie sprawy z kosztów, jakie wiążą się z posiadaniem strony internetowej. Tymczasem z badania Tax Care i Idea Banku wynika, że przedsiębiorcy, którzy już własną stronę mają, w większości płacą za jej serwisowanie nie więcej niż 100 zł miesięcznie.

Szacunkowe koszty związane z posiadaniem własnej strony przez małą firmę

wydatek /kwota /częstotliwość

projekt plus stworzenie strony /od kilkuset zł do kilku tysięcy/ jednorazowo

rejestracja domeny /od ok. 10 zł do ok. 150 zł /raz na rok

dostęp do serwera /od kilkudziesięciu do ok. 200 zł /różnie (np. miesięczna,w skali rokuroczna)

serwisowanie/aktualizacja od ok. 50 zł do ok. 100 zł /w zależności od potrzeb

treści (przykładowy koszt aktualizacji oferty 10 produktów — opis plus zdjęcia)