Właściwy kierunek zmian

TADEUSZ LESZCZYŃSKI szef bezpieczeństwa produkcji i ekologii Schenker
opublikowano: 08-11-2012, 00:00

Okiem praktyka

19 października 2012 r. weszły w życie postanowienia z 2011 r. nowelizujące przepisy o ruchu drogowym i drogach publicznych. Najwięcej zmian dotyczy dopuszczalnego nacisku na osie samochodów ciężarowych, a także odpowiedzialności przewoźnika za przekroczenie maksymalnych dopuszczalnych wartości.

Jakie to zmiany? Przede wszystkim wprowadzono podstawową zasadę, że dopuszczalny nacisk na oś napędową na drogach publicznych nie może przekraczać 11,5 tony.

Wyjątkiem są drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne, na których dopuszczalna wartość to 8 ton. Określono także wyjątki dla dróg krajowych, na których dopuszczalnynacisk na pojedynczą oś może wynosić tylko 10 lub 8 ton, a także dla dróg wojewódzkich, na których podwyższono dopuszczalny nacisk na oś do 10 ton.

W przypadkach przejazdów nienormatywnych przy przekraczaniu dopuszczalnych nacisków na osie firmy muszą zyskać od zarządców dróg specjalne zezwolenia. Nowe przepisy doprecyzowały wymagania dotyczące ładowności pojazdów i nałożyły większą odpowiedzialność za niewłaściwy załadunek i przeciążenie osi na wszystkie osoby odpowiedzialne za transport.

Dotychczas najczęściej odpowiedzialność ponosił tylko kierowca, a bardzo rzadko nadawca lub załadowca. Kierowca (przewoźnik) może uniknąć kary, jeżeli okoliczności i dowody wskazują, że nie miał wpływu na powstanie przeciążenia i dochował należytej staranności podczas jazdy, a masa pojazdu nie przekracza dopuszczalnej masy całkowitej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: TADEUSZ LESZCZYŃSKI szef bezpieczeństwa produkcji i ekologii Schenker

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu