Znakomita większość z ankietowanych przez firmy Antal i Cushman & Wakefield pracowników biurowych od wiosny zatrudnionych zdalnie była tym usatysfakcjonowana — 78 proc. badanych ocenia taką pracę pozytywnie, a 85 proc. uważa, że firmy powinny zapewniać możliwość wykonywania jej w ten sposób w większym niż wcześniej zakresie. Więcej badanych (46 proc.) twierdzi, że w ogóle byłoby w stanie efektywnie pracować bez korzystania z biura, niż osób mających przeciwne zdanie (30 proc.). Prawie wszyscy (90 proc.) docenili oszczędność czasu poświęcaną wcześniej na dojazdy.

— Warto przeanalizować zalety pracy zdalnej w kontekście braków w dzisiejszych biurach. Firmy nie są w stanie zagwarantować oszczędności czasu na dojazdach, ale mogą tworzyć pokoje do pracy w skupieniu i ciszy, a taką zaletę pracy w domu wskazuje niemal co drugi respondent. Można również postawić na większy liberalizm w wymogach co do dress code’u, gdyż możliwość nieformalnego ubioru okazała się ważna dla znaczącej części specjalistów i menedżerów — komentuje Fabian Pietras, dyrektor w firmie Antal.
Eksperci przewidują, że doświadczenie pracy zdalnej zmieni sposób użytkowania biur. Przed pandemią w biurachzdominowanych przez open space’y, ale z dużą liczbą miejsc do spotkań i pomieszczeń wspierających, pracowało zaledwie 23 proc. badanych. Teraz 81 proc. respondentów uważa, że biura powinny być bardziej elastyczne i zapewniać pracownikom możliwość zmiany miejsca pracy w zależności od wykonywanych zadań, a 61 proc. że biura powinny w głównej mierze spełniać funkcje społeczne.
— Zgodnie z przewidywaniami przestrzeń biurowa będzie ewoluować od tradycyjnego Firmy nie są w stanie zagwarantować oszczędności czasu na dojazdach, ale mogą tworzyć pokoje do pracy w skupieniu i ciszy, a taką zaletę pracy w domu wskazuje niemal co drugi respondent. biura w jednej lokalizacji do modelu hybrydowego, łączącego w różnym stopniu pracę w standardowej przestrzeni z biurem elastycznym oraz przy wykorzystaniu pracy zdalnej. Wszelkie formy modeli hybrydowych powinny być dostosowane do specyfiki i strategii danej organizacji, żeby wspierać efektywność i dobre samopoczucie pracowników — mówi Katarzyna Lipka-Nawrocka, menedżer działu doradztwa i badań w firmie Cushman & Wakefield.