Branżę e-commerce można zaliczyć do najbardziej dynamicznych gałęzi polskiej gospodarki. Dlatego prezesi firm, których nagrodzimy w Rankingu „e-Gazele Biznesu” powinni być podwójnie dumni — z własnego sukcesu, ale też z wkładu jaki wnoszą w ekonomiczny sukces kraju. Polska należy do europejskiej czołówki jeśli chodzi o tempo rozwoju sektora e-commerce. Już 20 mln osób, czyli 52 proc. Polaków robi zakupy w internecie, podczas gdy europejska średnia wynosi 47 proc. — wynika z badań Centre for Retail Research z Wielkiej Brytanii.
Co ciekawe, w Polsce następuje stosunkowo mały spadek tradycyjnej sprzedaży (-0,6 proc.), przy jednoczesnym szybkim rozwoju sektora e-commerce (21 proc. rocznie). W 2014 r. Poczta Polska była drugą pod względem wolumenu firmą na rynku paczek i czwartą pod względem przychodów, dodatkowo odnotowała rekordowy 16-procentowy wzrost liczby nadanych przesyłek, zdecydowanie przekraczający wzrost całego rynku.
Te wyniki zawdzięczamy przede wszystkim uważnemu śledzeniu trendów i szybkiemu reagowaniu na pojawiające się potrzeby naszych partnerów. Wprowadziliśmy elektroniczny system monitoringu i powiadamiana o przesyłkach, usługi z zakresu marketingu bezpośredniego, usługi bankowe, ubezpieczeniowe i obsługę zwrotów.
Stworzyliśmy portal dla sklepów internetowych pod adresem Ecommerce. poczta-polska.pl, gdzie właściciele sklepów mogą znaleźć wsparcie na każdym etapie procesu sprzedażowego. Poczta Polska chce być nie tylko partnerem rankingu „e-Gazele Biznesu”, ale przede wszystkim partnerem pierwszego wyboru dla przedsiębiorców z branży e-commerce. Stale rozszerzamy zakres naszych usług, aby ułatwiać sklepom internetowym koncentrację na podstawowej działalności.
Naszym celem jest oferowanie pełnego zakresu usług dla e-biznesu włącznie z magazynowaniem, konfekcjonowaniem, marketingiem, doradztwem logistycznym, platformą sklepową i usługami finansowymi. Do 2020 r. sprzedaż on-line w Polsce może osiągnąć nawet 90 mld zł. Wzrost handlu internetowego napotyka jednak na kilka przeszkód, m.in. nadmierne regulacje prawne i obciążenia administracyjne w obrocie krajowym i transgranicznym, niedostatki w infrastrukturze teleinformatycznej, a także brak pełnej wiedzy o zasadach transakcji internetowych i niedostateczny poziom kompetencji cyfrowych części Polaków. Działamy na rzecz pokonywania tych barier.
Poczta Polska chce być rzecznikiem branży e-commerce wobec rządu i administracji, a także przybliżać jej specyfikę swoim klientom. Zawarliśmy umowę z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji na stworzenie w naszych placówkach 500 Centrów Aktywności Cyfrowej, w których, przy wsparciu pracowników Poczty, będzie można skorzystać m.in. z usług e-administracji czy e-handlu. Współpracujemy z ponad 60 proc. polskich e-sklepów, dlatego wspieranie rozwoju tej branży jest naszym priorytetem.