PKO BP i Bank Pocztowy podpisały list intencyjny o współpracy przy dystrybucji przez Bank Pocztowy produktów detalicznych PKO BP - poinformowali podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami przedstawiciele obu banków.
PKO BP jest od 2004 r. właścicielem 25 proc. - plus jedna - akcji Banku Pocztowego. Większościowym akcjonariuszem jest Poczta Polska.
Do sieci Banku Pocztowego mają trafić produkty dla klienta masowego, w tym karty kredytowe, kredyty mieszkaniowe, a w przyszłości także jednostki funduszy inwestycyjnych PKO TFI.
PKO BP będzie dostarczać produkty, a także udostępni aplikacje informatyczne, niezbędne do dystrybucji produktów bankowych. Będzie też szkolić sprzedawców Banku Pocztowego.
Prezes Banku Pocztowego Piotr Kamiński powiedział w czwartek dziennikarzom, że bank kieruje swoją ofertę przede wszystkim do klienta masowego, czyli takiego, który potrzebuje prostych i łatwo dostępnych produktów. Klient taki "niekoniecznie posługuje się nowoczesnymi środkami dostępu" - powiedział Kamiński. Dodał jednak, że jeszcze w tym roku Bank Pocztowy umożliwi swoim klientom dostęp przez internet.
Poza produktami bankowości detalicznej dostarczanymi przez PKO BP, Bank Pocztowy będzie oferować własne kredyty gotówkowe, kredyty w rachunku bieżącym oraz produkty związane z prowadzonymi w banku kontami. W przyszłości nie można też wykluczyć sprzedaży obligacji skarbu państwa przez sieć Banku Pocztowego. PKO BP jest obecnie wyłącznym dystrybutorem obligacji skarbowych, a Poczta już prawie dwa lata temu zapowiadała, że w placówkach pocztowych rozpocznie sprzedaż obligacji.
Członek zarządu PKO BP Jacek Obłękowski zwrócił uwagę na rosnący potencjał rynku bankowego. Bank Pocztowy, poprzez sieć placówek pocztowych jest obecny nawet w tych miejscowościach, gdzie nie ma żadnego oddziału banku.
Obecnie w ok. trzech czwartych gospodarstw domowych w Polsce jest przynajmniej jedno konto bankowe. Z usług banków korzysta ok. 60 proc. Polaków pow. 15 roku życia. W krajach rozwiniętych wskaźnik "ubankowienia" przekracza 90 proc.
Kamiński pytany, czy w związku z tak szeroką współpracą, możliwe jest połączenie Banku Pocztowego z PKO BP powiedział, że "wszystko ma swoją kolej i swój czas". Zwrócił też uwagę, że Bank Pocztowy ma odrębną licencję, a Poczta Polska ma swoją strategię, dotyczącą również Banku Pocztowego. "Likwidacja Banku Pocztowego nie jest zakładana" - dodał.
PKO BP ma 1250 oddziałów i prawie 8 mln klientów. Bank Pocztowy - 72 placówki własne, a swoje produkty sprzedaje też w 5,6 tys. placówek pocztowych. Poczta Polska ma łącznie z agencjami 8 tys. placówek. Bank Pocztowy ma niespełna pół mln klientów.
Dla porównania - francuski Bank Pocztowy, który po wyodrębnieniu działalności finansowej z Poczty rozpoczął działalność na początku br. i jest jednym z największych francuskich banków, ma 28 mln klientów obsługiwanych w 17 tys. placówek.