Wykorzystaliśmy dobrą koniunkturę

Andrzej Osiński
opublikowano: 2006-01-20 00:00

W przygotowanym przez Dun & Bradstreet rankingu Giganci Centralnej Europy, trzy największe pod względem wartości sprzedaży firmy z Polski plasują się w pierwszej dziesiątce, a 25 znajduje się w pierwszej siedemdziesiątce przedsiębiorstw z Europy Środkowo-Wschodniej. Wszystkie polskie firmy ujęte w zestawieniu osiągnęły sprzedaż przekraczającą 1 mld EUR.

Największą firmąw Polsce i zarazem największą pośród 325 przedsiębiorstw w regionie jest PKN ORLEN, którego obroty przekroczyły w 2004 roku 10 mld EUR. Tym samym osiągnął poziom przekraczający aż o 20 proc. wartość obrotów drugiej w rankingu firmy petrochemicznej MOL z Węgier.

Średnia sprzedaż 25 największych firm w Polsce przekroczyła w 2004 roku 2,46 mld EUR, co w stosunku do wyników osiągniętych przez te same firmy rok wcześniej daje wzrost na poziomie 39 proc.. Pod względem dynamiki sprzedaży firm, Polska jest liderem w regionie. Największy wzrost sprzedaży zanotowała firma POLSKI KOKS, która w 2004 zwiększyła wartość przychodów aż o 218 proc., czym przebojem wkroczyła do czołówki 25 największych firm. Równie spektakularne wzrosty osiągnęły VOLKSWAGEN POZNAŃ (175 proc.) oraz JASTRZĘBSKA SPÓŁKA WĘGLOWA. (155 proc.). Ogromny postęp był również dziełem MITTAL STEEL POLAND. (99 proc.), co dobitnie podkreśla jak korzystnie Polskie przedsiębiorstwa potrafiły wykorzystać dobrą koniunkturę na węgiel i stal. Bardzo dobrym symptomem jest również coraz silniejsza pozycja firm, które sprzedają w kraju i zagranicą produkty przetworzone skierowane do bezpośredniego konsumenta. Prym wiodą w tym spółki motoryzacyjne oraz PHILIP MORRIS POLSKA.

Przyglądając sięrentowności przedsiębiorstw w 2004 roku, zauważalna jest dominacja sektora finansowego i wydobywczego. Najwyższą rentowność osiągnął PZU (31,9 proc.). W pierwszej piątce, pod względem rentowności, znalazły się ponadto dwa banki: PEKAO SA (24,6 proc.), PKO BP (21,0 proc.) oraz spółki zajmujące się odpowiednio wydobyciem węgla i miedzi: JASTRZĘBSKA SPÓŁKA WĘGLOWA (22,0 proc.) i KGHM POLSKA MIEDŹ. Bardzo dobre wyniki w 2004 roku osiągnęły również firmy z sektora telekomunikacyjnego oraz petrochemicznego.

Andrzej Osiński

Dun & Bradstreet