Wypożyczalnie aut kuszą turystów rabatami

Marcin Friedrich, Karolina Guzińska
03-08-2001, 00:00

Wypożyczalnie aut kuszą turystów rabatami

W I kwartale 2001 r. wydatki cudzoziemców na transport wyniosły ponad 9 proc. ogólnych kosztów pobytu w Polsce. Korzystają z tego wypożyczalnie aut. Udział zagranicznych turystów w ogólnej liczbie klientów poszczególnych firm waha się od kilku do 80 proc. Znamienne jest też, że turyści krajowi stanowią marginalną grupę osób wypożyczających auta.

Wakacje to okres boomu na wypożyczanie samochodów przez turystów zagranicznych.

— Turyści indywidualni podróżujący po kraju wynajmują samochody głównie w sezonie letnim. Odwiedzają miejscowości o walorach turystycznych — twierdzi Lidia Łuczka, menedżer ds. marketingu w Payless Car Rental.

Potencjalni klienci z zagranicy tuż po przylocie do Polski robią obchód firm wynajmujących auta na lotnisku, w poszukiwaniu najniższych cen.

— Niektórym klientom użytkowanie samochodu zapewniają touroperatorzy z rodzimych krajów. Firmy wynajmujące auta zawierają z nimi umowy, których efektem są rabaty — dodaje Andrzej Jankowicz, specjalista ds. kluczowych klientów w Budget.

Preferencje klientów

Wybór klientów dodatkowo uwarunkowany jest nieograniczonym limitem kilometrów.

— Turyści preferują auta mniejsze oraz kombi. Wynajmują je na kilka- kilkanaście dni — mówi Daniel Litwiński, kierownik marketingu w Avis.

Lidia Łuczka dodaje, że wśród klientów turystów dużą grupę stanowi Polonia amerykańska, która preferuje auta kategorii economic (Peugeot 106) lub compact (Renault Megane 1,4). Charakteryzują się one niskim zużyciem paliwa, ale mają dobry standard.

Procenty są różne

Udział turystów w ogólnej liczbie klientów poszczególnych przedsiębiorstw wypożyczających auta jest bardzo zróżnicowany, przy czym turyści krajowi albo w ogóle nie korzystają z usług wypożyczalni, albo stanowią marginalną grupę klientów. Turyści zagraniczni (głównie Polonia z Ameryki Północnej) to 80 proc. wypożyczających w Auto Polonia. Specjalnie dla zaspokojenia ich potrzeb, Auto Polonia zaopatrzyła się w pokaźną liczbę samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Także w firmie Budget turyści stanowią większość, bo 60 proc. klienteli. Natomiast w firmie Hertz jest to niewielka grupa wypożyczających.

— Powodem była m.in. spadkowa tendencja w rozwoju turystyki w ostatnich latach. Teraz jednak obserwujemy wzrost zainteresowania zwiedzaniem wynajętym samochodem, zwłaszcza wśród odwiedzających Polskę rodzin ze Stanów Zjednoczonych — twierdzi Sebastian Mirski, kierownik działu rezerwacji Hertz.

W przeciwieństwie do zachodnich oddziałów firmy Avis, gdzie turyści to gros klientów, w Polsce stanowią oni jedynie 15 procent.

— By to zmienić Avis kieruje do turystów specjalne oferty. Jedną z nich jest propozycja weekendowa: na samochód wypożyczony od godziny 12.00 w piątek do godziny 12.00 w poniedziałek przysługuje około 30 proc. zniżki — informuje Daniel Litwiński.

Wspólna propozycja

Specjalne programy cenowe dla turystów przygotowuje także firma Hertz. W ich ramach cena obniżana jest do 45 proc. w stosunku do stawki podstawowej. Hertz proponuje także 30-40-proc. zniżkę dla klientów korzystających z usług współpracujących linii lotniczych. Również przewoźnicy wychodzą z inicjatywą tego typu. Na przykład linie KLM uruchomiły rezerwację samochodów on-line na swojej stronie internetowej oraz na stronach lokalnych, w tym polskiej.

— KLM współpracuje z 12 firmami wynajmującymi samochody. Aby wynająć samochód, należy wybrać na stronie internetowej KLM odpowiednią opcję. Strona zawiera elektroniczny formularz, który trzeba uzupełnić datami odbioru i zwrotu auta, podać typ pojazdu oraz preferowaną firmę. System podaje dostępne możliwości i kalkuluje cenę, która zazwyczaj jest korzystniejsza od tradycyjnych stawek — opowiada Agnieszka Falkowska z działu marketingu KLM.

Marcin Friedrich, KG

tel. (22) 611-62-17

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Friedrich, Karolina Guzińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Wypożyczalnie aut kuszą turystów rabatami