Wyszukiwarka jest jak powietrze

Jan Kaliński
opublikowano: 06-12-2006, 00:00

Znalezienie informacji w zasobach intranetowych to nie lada zadanie. Wyszukiwarki na portalach korporacyjnych są bardziej zaawansowane.

W firmowych intranetach i na portalach korporacyjnych przybywa danych. Wszystkie są niezwykle ważne. Niestety, ta mnogość powoduje chaos. Na stronach coraz więcej kategorii, katalogów, odnośników. Pracownikom coraz trudniej znaleźć potrzebne informacje.

— Treści przybywa szybciej niż możliwości ich klasyfikowania. Objętość danych jest zbyt duża, żeby można było je katalogować. Rośnie przestrzeń udostępniania przez pamięci masowe, a koszty spadają, dlatego przypływ informacji nie zatrzyma się — opisuje Matthew Landeg z Google Enterprise.

Rozwiązaniem jest dobra wyszukiwarka na portalu korporacyjnym. Według Matthew Landega, w ciągu najbliższych kilku lat zmieni się podejście do poszukiwania danych w sieci. We wszelkich serwisach inter- czy intranetowych nie będzie już kategorii czy katalogów. Zostanie tylko wyszukiwarka.

— Pomyślmy tylko, ile zaoszczędziliby czasu i o ile wzrosłaby ich produktywność w pracy, gdyby mieli ujednolicony, bezpieczny dostęp do wszystkich danych, poczynając od wewnętrznej książki telefonicznej, a kończąc na systemie ERP. W Google wierzymy, że przeszukiwanie informacji biznesowych powinno być możliwe za pomocą jednego interfejsu — dodaje Matthew Landeg.

— Informacje przechowywane w systemach intranet często zajmują wiele gigabajtów, przeglądanie takiej ilości informacji, pogrupowanej choćby w najlepszy sposób, zajmuje bardzo dużo czasu. Znacznie łatwiej wpisać interesujące nas hasło i przejrzeć wyniki wyszukiwania — twierdzi Maciej Komp, specjalista w firmie Metavec.com, partnera Epicor Software Poland.

Jak światło w tunelu

Jednak wielu specjalistów uważa, że nie można całkowicie usunąć katalogów i kategoryzacji. Według Agnieszki Kasprzyckiej z NetSprintu najlepszym, najskuteczniejszym sposobem jest połączenie ze sobą dwóch metod dotarcia do dokumentów. Pierwsza z nich jest oparta na usystematyzowaniu danych. Taką właśnie możliwość dają kategorie i katalogi. Dane są przyporządkowywane do nich na podstawie pewnych cech wspólnych. Jednocześnie powinny one być wspierane wyszukiwarką.

— Wdrażane przez NetSprint rozwiązania opierają się na prezentacji ponad wynikami wyszukiwania drzewa kategorii wraz z liczbą zasobów, które się w nich znajdują. Jest to bardzo dobra metoda na przeszukiwanie wybranych części serwisu — dodaje Agnieszka Kacprzycka.

Inną opcją jest wyszukiwanie kontekstowe, czyli wybór kategorii lub katalogu z poziomu strony głównej i ograniczenie wyszukiwania do wybranej kategorii serwisu.

Wszędzie warunkiem koniecznym jest prawidłowe rozdzielenie zasobów między kategorie i katalogi.

— Wdrożenie korporacyjnego portalu w zasadzie w każdej organizacji skończy się totalnym niepowodzeniem, jeśli jego użytkownicy nie dostaną prostych w użyciu i efektywnych w działaniu narzędzi wyszukujących. Inaczej mówiąc, korzystanie z portalu sprowadzi się jedynie do przeglądania ostatnich aktualności firmowych czy informacji od zarządu, widocznych na pierwszej stronie portalu — uważa Robert Maślanek, kierownik produktów portalowych i e-learningowych Infovide-Matrix.

Skuteczne narzędzie

Przy przeszukiwaniu intranetu ważne jest, by prześwietlić wszelkie dokumenty dostępne w sieci wewnętrznej. Pliki pdf, rtf itp. nie stanowią już dla szperaczy problemu. Wyszukiwarki są coraz dokładniejsze.

— Firmowe dane przechowywane są w najrozmaitszych formatach w wielu różnych systemach informacyjnych. Mogą to być materiały pozbawione struktury, np. dokumenty, prezentacje i poczta elektroniczna, ale także dane biznesowe w aplikacjach ERP i CRM. Cała zbiorowa mądrość organizacji istnieje w cyfrowej, codziennie wykorzystywanej przestrzeni. Celem systemu Google Enterprise Search Appliance jest sprawić, żeby użytkownicy mieli dostęp do tych informacji za pomocą prostego, ale potężnego mechanizmu wyszukującego — opisuje Matthew Landeg.

To już nie tylko zwykłe kontekstowe wyszukiwanie. Według Marka Hawrusika, kierownika projektu ds. portali korporacyjnych ZETO w Poznaniu, dobrze zaprojektowana wyszukiwarka pozwala użytkownikom wygodnie i skutecznie przeszukiwać bazy danych, systemy zarządzania treścią, systemy plików i systemy pracy grupowej, a wyniki pracy prezentować w spójnym formacie, na tej samej stronie. Wyszukiwarki są integralną częścią portali korporacyjnych i trudno sobie wyobrazić, aby ich tam zabrakło.

— Wraz z rozwojem portali internetowych możemy spodziewać się dalszego doskonalenia maszyn wyszukujących, tak by stawały się jeszcze bardziej precyzyjne — przekonuje Paweł Pawlas, konsultant zespołu sprzedaży elektronicznej w BCC.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jan Kaliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu