Wyzwania dla firm dotyczące sukcesji

opublikowano: 28-06-2022, 20:00
Obserwuj w MójPB:
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Wybrani przez PARP operatorzy zdiagnozują sytuację MŚP i wskażą szanse oraz zagrożenia związane z oddaniem firmy w ręce młodszego pokolenia.

Sukcesja w przypadku dużych firm, które mają rozbudowane struktury organizacyjne, nie musi być jedyną drogą kontynuacji działalności gospodarczej. Alternatywną możliwością jest np. sprzedaż firmy. Warto wspomnieć, że mniejsze przedsiębiorstwa rodzinne, liczące od kilkunastu do kilkudziesięciu pracowników, bazują przede wszystkim na kontaktach i wiedzy właścicieli. Bez nich - niestety - mogą szybko zniknąć z rynku. Ciągłość takich biznesów może zapewnić sukcesja. Kolejne pokolenie przejmuje nie tylko zarządzanie przedsiębiorstwem, ale także jego własność.

Potrzebne pośrednictwo:
Potrzebne pośrednictwo:
Udział w programie “Sukcesja w firmach rodzinnych” pozwoli nestorowi i sukcesorom zrozumieć, jak trudny jest ten proces i na czym polega jego złożoność. Doradcy pomogą zdiagnozować potrzeby przedstawicieli obu pokoleń i wdrożyć wstępny plan przekazania firmy.
Adobe Stock

W sprawach sukcesji przedstawicieli biznesu wspiera Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Oferuje im pomoc prawną, finansową i organizacyjną. Przedsiębiorcy mogą startować w konkursie dotacyjnym pod nazwą „Sukcesja w firmach rodzinnych” finansowanym z programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Łukasz Pupek, partner w Civitta Polska, zwraca uwagę, że założyciele firm rodzinnych z początku lat 90. ubiegłego wieku rezygnują powoli z aktywności zawodowej. Wielu z nich będzie musiało zmierzyć się z przekazaniem biznesu następcom.

Trzy aspekty sukcesji

Jak należy przygotować się do sukcesji? Ile powinna trwać? Łukasz Pupek zauważa, że w przypadku niektórych firm może to zająć kilka miesięcy. Natomiast często zdarza się, że proces ten trwa nawet kilka lat. Wskazuje na trzy wymiary sukcesji.

– Pierwszy dotyczy wewnętrznych procesów biznesowych w firmie i jej ładu korporacyjnego. Im bardziej są one uporządkowane, tym szybciej przebiega sukcesja. Drugi aspekt jest związany z kwestiami prawno-podatkowymi. Chodzi o konieczność zabezpieczenia procesu przekazywania firmy kolejnemu pokoleniu. Natomiast trzeci wymiar ma charakter psychologiczny. Nestor powinien być gotowy do oddania przedsiębiorstwa sukcesorowi, a ten do jego przejęcia – wyjaśnia partner w Civitta Polska.

Jego zdaniem kluczowy jest aspekt psychologiczny.

– Nestorzy i sukcesorzy mierzą się z kilkoma wyzwaniami. Ten pierwszy często buduje firmę od zera i zwykle poświęca jej całą aktywność zawodową. Musi pogodzić się z oddaniem przedsiębiorstwa w ręce młodszego pokolenia i ustalić jasne reguły, jak będzie wyglądało jego dalsze zaangażowanie w biznes. Może mieć ono charakter doradczy. Wskazanie jednego lub kilku sukcesorów jest również nie lada wyzwaniem. Trzeba zmierzyć się z ambicjami i oczekiwaniami wielu osób. Budowane przez lata relacje z nimi nie zawsze pozwalają na obiektywizm. Natomiast sukcesor musi zmierzyć się z osiągnięciami poprzedniego pokolenia, udźwignąć presję, odpowiedzialność i znaleźć własną drogę w prowadzeniu biznesu – zaznacza Łukasz Pupek.

Wstępny plan

Nie ma wątpliwości, że konkurs PARP jest pożyteczną inicjatywą dla przedsiębiorców, którzy chcą przygotować dobry plan sukcesji.

– Dzięki niemu obie strony w pełni uświadomią sobie, czym jest ten proces i na czym polega jego złożoność. Doradcy pomogą zdiagnozować potrzeby nestora i sukcesora oraz wdrożyć wstępny plan sukcesji – podkreśla partner w Civitta Polska.

Wsparcie w opracowaniu wspomnianej strategii oferują cztery wybrane przez PARP firmy doradcze. Są to: DGA, Grupa ODITK, PM Doradztwo Gospodarcze i Nova Praxis. Aby uzyskać dofinansowanie, przedsiębiorca powinien zgłosić się do jednego z tych operatorów.

– W ciągu najbliższych pięciu lat chcemy opracować strategie sukcesji dla tysiąca firm rodzinnych. Każde przedsiębiorstwo otrzyma od nas pomoc doradczą – mówi Paweł Gawron z firmy Nova Praxis.

Poznaj program “III Forum na Wzgórzach - Biznes Rodzinny”, 1-2 czerwca 2023, Ostróda >>

Model 4W

Podkreśla, że dobrze przeprowadzona sukcesja powinna bazować na modelu 4W. Chodzi o transfer wiedzy, władzy, własności i wartości.

– Nestor, który podejmie wyzwanie związane z sukcesją, chce przekazać młodszemu pokoleniu firmę uporządkowaną, sprawną organizacyjnie, stabilną ekonomicznie i gotową na zmiany otoczenia biznesowego. Pytanie, czy już jest na to gotowy – zaznacza Andrzej Bocheński z firmy PM Doradztwo Gospodarcze.

Magdalena Franciszek z grupy inwestycyjno-konsultingowej DGA, zauważa, że spotkania z przedsiębiorcami w sprawie sukcesji są często bardzo emocjonujące.

– Rozmowy dotyczą sytuacji rodzinnej, poszukiwania osób z najbliższego kręgu, które mogłyby kontynuować pomysł nestora. Do tego dochodzi możliwość dzielenia się rolami w firmie z przyszłymi następcami. Są to najczęściej pierwsze szczere rozmowy nestora z członkami rodziny – ocenia Magdalena Franciszek.

Niniejsza publikacja została opracowana przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za jej treść ponosi Bonnier Business Polska i niekoniecznie odzwierciedla ona poglądy Unii Europejskiej.

Dla kogo dotacje:

• przedsiębiorstwo, które jest prowadzone przez co najmniej dwóch członków rodziny, a co najmniej jeden z nich ma istotny wpływ na zarządzanie

• przedsiębiorstwo, w którym członkowie rodziny mają łącznie udziały większościowe

• przez członka rodziny rozumie się: zstępnych, wstępnych, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa, małżonka, partnera, powinowatych, osoby przysposabiające lub przysposobione

Na co dofinansowanie:

• wsparcie doradców, którzy zdiagnozują sytuację w firmie, wskażą potencjalne szanse i zagrożenia

• pomoc w zaprojektowaniu sukcesji pod względem prawnym, finansowym i organizacyjnym

• na dodatkowe wsparcie 40 godzin usług doradczych mogą liczyć firmy, które po wstępnej diagnozie będą kontynuowały udział w projekcie

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane