Wzrasta zaufanie do firm rodzinnych

opublikowano: 03-10-2018, 22:00

Prawie jedna trzecia klientów jest skłonna zapłacić zdecydowanie więcej za produkt przedsiębiorcy prowadzącego familijny biznes

Spółki, za którymi stoi rodzina, coraz lepiej kojarzą się konsumentom — wynika z piątej edycji badania „Polacy o firmach rodzinnych”, przygotowanego przez Fundację Firmy Rodzinne (FFR) na próbie ponad tysiąca Polaków.

Jeszcze pięć lat temu większość firm była przekonana, że nie
warto podkreślać swojej rodzinności. Z roku na rok widać jednak, że Polacy
coraz lepiej oceniają tego typu spółki — mówi Katarzyna Gierczak-Grupińska,
prezes Fundacji Firmy Rodzinne.
Zobacz więcej

W RODZINIE SIŁA:

Jeszcze pięć lat temu większość firm była przekonana, że nie warto podkreślać swojej rodzinności. Z roku na rok widać jednak, że Polacy coraz lepiej oceniają tego typu spółki — mówi Katarzyna Gierczak-Grupińska, prezes Fundacji Firmy Rodzinne. Fot. ARC

Atmosfera w pracy

Coraz więcej Polaków wiąże swoją przyszłość zawodową z takimi firmami. W 2017 r. było to 24 proc. badanych, obecnie odsetek ten wynosi 28 proc.

— Już ponad jedna czwarta Polaków chce związać swoją zawodową przyszłość z rodzinnym przedsiębiorstwem. Większość z nich — w charakterze pracownika. Ale aż 40 proc. mówi o założeniu własnej firmy rodzinnej — mówi Katarzyna Gierczak-Grupińska, prezes FFR.

Zwraca uwagę, że osoby, które deklarują chęć założenia firmy rodzinnej, znacznie rzadziej do zmiany pracy motywują wyższe zarobki (35,1 proc.) niż w przypadku osób, które myślą o samodzielnym założeniu biznesu nierodzinnego (54,3 proc.). Różnica wynosi aż 19,2 pkt. proc.

— Powoli rezygnujemy z nieustannego pędu po pieniądze i dostrzegamy inne rzeczy poza materialnymi. Szukamy w pracy czegoś więcej niż tylko zarobku. Może takie nastawienie zbliży pracowników do rodzinnych przedsiębiorców, którzy otwierają biznes nie tylko dla pieniędzy, ale przede wszystkim z przekonania, że marzenia się spełniają — twierdzi Katarzyna Gierczak-Grupińska.

W tym roku najczęstszym spontanicznym skojarzeniem badanych Polaków z firmami rodzinnymi była przyjazna atmosfera w pracy (18,3 proc.). W poprzednich raportach ankietowali wymieniali głównie tradycję. Widać więc także zmianę dotyczącą tego, na czym Polakom najbardziej zależy. Atmosfera w pracy to jeden z najważniejszych argumentów, które przekonują naszych rodaków do zmiany pracy. Ważna jest także bliskość miejsca zatrudnienia oraz elastyczny czas pracy. Co ciekawe, w pierwszej trójce nie pojawiły się zarobki.

— Wygląda więc na to, że obecnie najbardziej cenimy swój czas, spokój oraz komfort — i właśnie firmy rodzinne postrzegamy jako miejsca pracy, w których te warunki będą spełnione — mówi Katarzyna Gierczak-Grupińska.

Przede wszystkim pracowity

Ankietowani byli pytani także o to, z jakimi cechami kojarzy im się właściciel firmy rodzinnej. Mit prywaciarza można już odłożyć do lamusa, ponieważ najczęściej wymieniane były cechy pozytywne. Rodzinny biznesmen w oczach Polaków jest przede wszystkim pracowity (36,6 proc.), zaradny (35,6 proc.) i kreatywny (30,2 proc.). Często padały także takie określenia, jak odważny, uczciwy i mądry. Zaledwie kilka procent Polaków (6,4 proc.) określiło rodzinnych przedsiębiorców jako oszustów, osoby niemiłe oraz takie, które mają dużo wolnego czasu.

Co ciekawe, konsumenci wciąż gotowi są zapłacić więcej za produkt firmy rodzinnej niż za porównywalny, ale ze spółki, która nie deklaruje swojej rodzinności i tradycji. Co prawda w zeszłym roku odpowiedziało w ten sposób 37 proc. ankietowanych, a obecnie tylko 30 proc. Jednak wśród gotowych na dopłatę więcej jest takich, którzy są zdecydowani zapłacić więcej niż 5 proc. Aż 54,6 proc. badanych stwierdziło, że zaakceptowałoby różnicę w cenie rzędu od 5 do 10 proc. — Dla wielu Polaków pochodzenie produktu od polskiej firmy rodzinnej to gwarancja jakości — podkreśla Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

— Konsumenci ufają, że jakość produktów pochodzących od firmy rodzinnej jest lepsza — wtóruje mu Dariusz Bednarski, partner zarządzający w Grant Thornton.

Jednak, jego zdaniem, firmy rodzinne nie powinny i nie oczekują, że konsumenci będą gotowi płacić więcej za ich produkty czy usługi.

— Takie deklaracje są jednak dla nich ważnym potwierdzeniem, że konsumenci wierzą, że za rodzinnością firmy stoi wiele wartości, w tym polskość produktu oraz osobista gwarancja właścicieli odnośnie jakości — mówi Dariusz Bednarek.

Na pytanie o motywacje do zakupu produktów i usług od firm rodzinnych Polacy najczęściej odpowiadali, że przede wszystkim chodzi o to, że są one polskie, a także poczucie, że właściciel sam czuwa nad ich jakością. Polacy są również przekonani, że w rodzinnych firmach pracownicy są traktowani sprawiedliwie, a także że taka spółka nagle nie zniknie z rynku. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Wzrasta zaufanie do firm rodzinnych