Wartość rynkowa koncernu Xiaomi przekroczyła w środę poziom 100 mld USD. Przed dwoma laty, po wejściu na giełdę kapitalizacja była o połowę niższa.
Paul Yeung
Wartość rynkowa koncernu Xiaomi przekroczyła w środę poziom 100 mld USD. Przed dwoma laty, po wejściu na giełdę kapitalizacja była o połowę niższa.
Środowe notowania na giełdzie w Hongkongu zakończyły się 7,6-proc. aprecjacją kursu akcji spółki Xiaomi. W efekcie wartość rynkowa chińskiego producenta sprzętu elektronicznego, w tym popularnych m.in. w Polsce smartfonów wyniosła 802 mld HKD (103 mld USD). W ciągu dnia wzrost kursu był jeszcze wyższy i sięgał 9,1 proc.
To 13-ta spółka wchodząca w skład indeksu Hang Seng, której kapitalizacja przekracza 100 mld USD.
Spektakularny początek wzrostu wyceny walorów Xiaomi nastąpił dopiero na przełomie kwietnia i maja br. Przez niemal dwa lata od debiutu w 2018 r. kurs pozostawał poniżej ceny 17 HKD z oferty publicznej. Aprecjacja przyspieszyła w sierpniu, kiedy to ogłoszono włączenie walorów w składa prestiżowego indeksu. Od tamtej pory wycena zwiększyła się ponad dwukrotnie. Tylko w grudniu po informacji o wysokiej sprzedaży urządzeń podczas chińskiego festiwalu zakupowego „Double 12” akcje zdrożały o 20 proc.
W listopadzie Xiaomi chwaliło się najszybszym kwartalnym wzrostem sprzedaży w ostatnich dwóch latach, zaś zyski spółki przebiły oczekiwania analityków. Przychody zwiększyły się w III kw. 2020 r. do 72,1 mld juanów z 53,7 mld rok wcześniej. Z kolei zysk przekroczył 3,28 mld juanów.
Według danych firmy konsultingowej Canalys, firma stała się trzecim co do wielkości po Samsungu i Huawei, sprzedawcą telefonów komórkowych w trzecim kwartale, dostarczając 47,1 mln sztuk smartfonów, notując 45 proc. wzrost.