Z e-poczty operatorów GSM korzystają nieliczni

Marcin Złoch
08-01-2003, 00:00

Operatorzy telefonii komórkowej oferują swoim klientom utrzymywanie kont poczty elektronicznej dostępnych z komputera i telefonu komórkowego. Wymaga to od nich nakładów na urządzenia IT przeznaczone do obsługi wycinka działalności. Jednak, według zapewnień przedstawicieli operatorów, usługi te mają generować zyski.

Operatorzy telefonii komórkowej, obok obsługi połączeń głosowych, oferują klientom utrzymywanie kont poczty elektronicznej. Korzystający z usług tego typu otrzymują skrzynkę pocztową umożliwiającą wysyłanie i odbieranie SMS-ów i poczty elektronicznej.

W sieci Polkomtela takie usługi noszą nazwę Plusnet, w sieci zarządzanej przez PTC — Eranet, a w PTK po niedawnej zmianie nazwy — mBox.

— Z usług mBox korzysta obecnie, po miesiącu od startu, około 20 tys. osób. Usługę kierujemy do klientów, którzy cenią sobie dostęp do poczty elektronicznej za pośrednictwem różnorodnych urządzeń — komputerów PC, telefonów komórkowych lub urządzeń typu PDA — informuje Jacek Kalinowski, rzecznik PTK Centertel, operatora sieci Idea.

PTK oferuje mBox w dwóch wariantach: Standard i Premium. Pakiet Standard zawiera skrzynkę wiadomości o pojemności 10 MB, miesięczną pulę 30 SMS-ów, dostęp do skrzynki poprzez serwis internetowy i telefon z wykorzystaniem WAP bądź SMS-ów, powiadamianie SMS-em o nowych wiadomościach. W wersji Premium oferowana jest skrzynka o wielkości 20 MB, miesięczna pula 100 SMS-ów, kalendarz i menedżer zadań, notatnik, ściąganie poczty z zewnętrznych kont bezpośrednio do skrzynki (grabbing), a także wirtualna przestrzeń dyskowa o dodatkowej pojemności 10 MB. Opłaty miesięczne za usługę mBox w Idei Optimie i Idei Pop w wersji standard to 2 zł netto, a za pakiet Premium 5 zł. MBox w Idei Meritum jest darmowy. Także Polkomtel oferuje klientom dwa pakiety Plusnetu — srebrny i zielony. W srebrnym użytkownik po uiszczeniu 5 zł za aktywację i 5 zł miesięcznego abonamentu otrzymuje skrzynkę poczty elektronicznej w domenie plusnet.pl, konto o pojemności 50 MB, możliwość odbioru poczty na stronie internetowej, przez WAP i przez SMS. Dodatkowo powiadomienie SMS o nowej poczcie oraz możliwość odbioru poczty z dwóch dodatkowych kont pocztowych i 2 aliasy — dodatkowe nazwy konta. W wariancie zielonym na skrzynkę zarezerwowano 10 MB, dodatkowo możliwe jest powiadomienie SMS o nowej poczcie. Ta wersja wymaga jednorazowej pięciozłotowej opłaty aktywacyjnej. Plus jako jedyna sieć umożliwia dodatkowy głosowy dostęp do konta WWW.

— Spośród ponad 40 tys. użytkowników Plusnetu, 40 proc. wybrało pakiet srebrny, a 30 proc. zielony. Pozostała część to użytkownicy telefonu na kartę — informuje Ryszard Woronowicz, rzecznik prasowy Polkomtela, operatora sieci Plus.

Operatorzy telefonii komórkowej decydując się na obsługę kont poczty elektronicznej swoich klientów, czyli usługi nie powiązanej z podstawowym profilem działania, jakim są rozmowy, zmuszeni są do utrzymywania dedykowanej infrastruktury informatycznej. Przekonują, że jest to niezbędne do zaspokojenia potrzeb klientów.

— Telefon komórkowy staje się coraz bardziej uniwersalnym narzędziem komunikacji. Sama rozmowa przestaje wystarczać użytkownikom. Może świadczyć o tym chociażby ogromna popularność SMS-ów. Według mnie, telefonia komórkowa zaczyna być kojarzona z pojęciem komunikacji, a nie wyłącznie telekomunikacji — zauważa Ryszard Woronowicz.

Rzecznik Idei podkreśla, że rozwój usług niegłosowych jest związany z wprowadzaniem i rosnącą popularnością technologii przeznaczonych do zastosowań innych niż transmisja głosu.

— MBox jest tylko jedną z usług, które nie bazują na kanale głosowym. W portfolio operatora są usługi dodane, oparte na SMS czy GPRS. Dlaczego? Ponieważ taki jest kierunek ewolucji systemu GSM, który z kolei jest odpowiedzią na potrzeby użytkowników. Zauważmy, że od czasu ustanowienia standardu, nowości pojawiające się w GSM związane są nie z kanałem głosowym, ale z wprowadzeniem nowych technologii. Mam na myśli WAP, USSD, HSCSD, GPRS, Bluetooth, SIM Toolkit, które umożliwiają tworzenie zupełnie nowych usług. Warto przy tym podkreślić, iż zgodnie z przewidywaniami analityków, już niebawem usługi dodane będą stanowić znaczącą część w przychodach operatora telefonii komórkowej — twierdzi Jacek Kalinowski.

Usługi prowadzenia elektronicznych kont pocztowych cieszą się umiarkowanym powodzeniem wśród klientów telefonii komórkowej. Z usług tego typu korzysta kilkadziesiąt tysięcy spośród ponad 4 mln klientów każdego z operatorów. Jednak przedstawiciele sieci komórkowych mówią o zyskach z tego wycinka działalności, a także zapowiadają w przyszłości rozwijanie tego segmentu usług.

— W odróżnieniu od usług darmowych kont pocztowych, usługa poczty elektronicznej świadczona przez nas jest dochodowa — generuje przychody z aktywacji, abonamentu oraz z ruchu w sieci. Z uwagi na łatwy dostęp do poczty z telefonu komórkowego znajduje uznanie u coraz większej grupy klientów — twierdzi Jacek Rekos, dyrektor departamentu mobilnych usług dla rynku prywatnego PTC, operatora sieci Era.

Przedstawiciel Idei nie wypowiada się o przychodach z usługi mBox.

— Czas zwrotu z inwestycji w przypadku takiej usługi jest liczony w miesiącach, dlatego też dyskusja o dochodowości usługi po miesiącu od chwili jej uruchomienia byłaby mało merytoryczna — uważa Jacek Kalinowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Z e-poczty operatorów GSM korzystają nieliczni