Za granicą

Magdalena Kozmana
opublikowano: 1998-11-03 00:00

Za granicą

Philips zamknie co trzecią fabrykę

Philips Electronics — holenderski koncern elektroniczny — zamierza w ciągu najbliższych czterech lat zamknąć jedną trzecią swoich fabryk. Obecnie koncern posiada na całym świecie 244 fabryki, do 2002 roku planuje ich redukcję do160-170. Koncern zamierza ograniczyć koszty własne i w większej mierze oprzeć się na dostawach kooperantów, a także bardziej otworzyć się na branżę medyczną, półprzewodników i oświetlenia. Jako przyszły główny rynek ekspansji prezes Philipsa, Cor Boonstra, wymienia Stany Zjednoczone.

Po nieudanym przedsięwzięciu produkcji telefonów z Lucent Technologies, europejski koncern szuka obecnie innych partnerów z branży elektronicznej, by wzmocnić swoją słabnącą pozycję na światowych rynkach. Firma oblicza, że odejmując 10,4 mld dolarów, jakie przyniesie jej sprzedaż PolyGramu, zyski za ten rok pozostaną na takim samym poziomie jak w 1997 roku. MAK

Korea Północna czeka na Hyundaia

Hyundai — największy koreański czebol — zamierza podjąć inwestycje w Korei Północnej. Umowę o współpracy podpisali w ostatni weekend koreański lider, Kim Jong-il i założyciel Hyundaia Chung Ju-yung. Inwestycje Hyundaia ocenia się na kilka miliardów dolarów.

Koncern zamierza m.in. rozpocząć eksploatację północnokoreańskich złóż ropy naftowej. Ponadto zapłaci rządowi 906 mln dolarów (3,1 mld zł) za wyłączne prawo do rozwoju projektów turystycznych w malowniczych Górach Diamentowych, leżących przy granicy z Koreą Południową. W zamian Korea Północna otrzyma 300 dolarów podatku od każdego turysty — komunistyczne państwo możewięc wzbogacić się o 450 mln dolarów (1,55 mld zł) rocznie, jeżeli powiedzie się plan Hyundaia przyciągnięcia 1,5 mln zwiedzających przed rokiem 2005.

Korea Północna zgodziła się ponadto na ustanowienie specjalnej strefy ekonomicznej na zachodnim wybrzeżu, gdzie Hyundai zajmie się produkcją samochodów i dóbr konsumpcyjnych oraz naprawą statków.

Jako gest dobrej woli Chung Ju-yung, jeszcze zanim wynegocjował kontrakt, dał przewodniczącemu państwa komunistycznego 1 tys. sztuk bydła oraz flotę samochodów i ciężarówek. MAK

PolyGram łączy się z Universal Music

Amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd zaaprobowała transakcję sprzedaży PolyGramu przez Philipsa kanadyjskiemu koncernowi Seagram. Zgoda przyszła miesiąc później niż spodziewał się kanadyjski potentat rozrywki, który kupił 75 proc. udziałow PolyGramu w maju.

Seagram będzie mógł teraz połączyć muzyczną część kupionego przedsiębiorstwa z własnym studiem nagraniowym Universal Music. Koncern planuje zwolnić kilkuset pracowników z PolyGram i Universal Music, oszczędzając w ten sposób 300 mln dolarów (1 mld zł). MAK

Elektrolux zyskuje na nowej strategii

Elektrolux — największy na świecie producent sprzętu domowego — odnotował 30-proc. wzrost zysków w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku. Chociaż sprzedaż poprawiła się nieznacznie, zyski netto firmy wzrosły z 3,43 mld koron (1,54 mld zł) w ubiegłym roku do 4,47 mld koron obecnie (2 mld zł).

Przedstawiciele firmy przypisują swój sukces udanej restrukturyzacji — w ubiegłym roku Elektrolux ogłosił plan redukcji zatrudnienia o 11 proc. oraz zamknięcia 25 fabryk i 50 magazynów. W sumie 8,1 tys. pracowników opuściło przedsiębiorstwo, a 15 zakładów zaprzestało produkcji. Restrukturyzacja nie została jeszcze zakończona — zwolnienia i zamknięcia fabryk będą dokonywane przede wszystkim na tzw. wschodzących rynkach, gdzie koncern został poważnie dotknięty przez kryzys.

Do silnego wzrostu sprzedaży sprzętu AEG dochodzi natomiast w Stanach Zjednoczonych i częściowo w Europie. W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Irlandii popyt na te produkty kurczy się. W skład szwedzkiego koncernu Elektrolux wchodzą m.in. tacy producenci, jak Zanussi, AEG i Fridaire. MAK

BAe i Rolls-Royce wyłożą 1,5 mln GBP

British Aerospace i Rolls-Royce wspólnie zainwestują 1,5 mln funtów brytyjskich (8,55 mln zł) w pięcioletnią umowę o współpracy z trzema brytyjskimi uniwersytetami: Cambridge, Sheffield i Southampton. British Aerospace i Rolls- -Royce są największymi producentami sprzętu lotniczego w Wielkiej Brytanii i współpracują ze sobą w wielu lotniczych programach.

Obecna umowa o współpracy z uniwersytetami ma na celu rozwój badań nad inżynierią projektową XXI wieku. MAK

Otelo traci swoją pozycję na rynku

Otelo Communications GmbH — niemiecka spółka telekomunikacyjna, należąca do Veba Ag i NWE AG — poważnie ucierpiała w wyniku liberalizacji niemieckiego rynku telekomunikacyjnego. Przedstawiciele Otelo skorygowali przewidywania sprzedaży na ten rok. Analitycy przypuszczają, że firma przyniesie w tym roku 2,2 mld marek strat (4,55 mld zł). Obliczeniom tym nie zaprzeczają przedstawiciele firmy.

Ponadto poinformowali, że E-plus — bezprzewodowa sieć telekomunikacyjna, w której Otelo posiada większość udziałów — przyniesie w tym roku 750 mln DEM strat (1,56 mld zł) zamiast spodziewanych 365 mln DEM zysków (759 mln zł).

Firma stanęła w obliczu poważnych zmian organizacyjnych. Niemiecki rynek telekomunikacyjny należy do największych w Europie. Specjaliści oceniają, że Otelo wciąż może odgrywać na nim poważną rolę. MAK