Za granicą

Grzegorz Brycki
06-11-1998, 00:00

Za granicą

France Telecom na gwiazdkę

Prawdopodobnie jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia francuski rząd sprzeda drugą transzę akcji France Telecom —twierdzi francuska prasa. Przedstawiciele rządu oraz zarząd France Telecom odmówili komentarzy w tej sprawie. W drugiej transzy do publicznego obrotu ma trafić 12-13 proc. akcji spółki. Po zakończeniu sprzedaży francuskie państwo zachowa 1/3 akcji.

Pierwotnie Francuzi zamierzali sprzedać akcje telefonicznego operatora jeszcze we wrześniu, ale z powodu kryzysu na giełdach musieli operację przełożyć. Papiery France Telecom kosztowały wczoraj na giełdzie w Paryżu 370 franków (227 zł). Akcje drugiej transzy będą prawdopodobnie sprzedawane po 360 franków. W czasie debiutu w październiku 1997 r. France Telecom kosztowała 187 franków. W czasie tegorocznej hossy jej wartość wzrosła przejściowo do prawie 500 franków. GB

Viacom zarabia nawet na Titanicu

Właściciel telewizji muzycznej MTV i współproducent filmu ,,TitanicŐŐ, amerykańska spółka Viacom, poinformował, że jej zysk w trzecim kwartale jest niższy o 68 proc. niż w tym samym okresie 1997 r. Zysk netto Viacom wyniósł 138 mln USD (473 mln zł), tj. 34 centy na akcję. Analitycy spodziewali się zarobku 32 centów na akcję. Ceny akcji Viacom na rynku AMEX wzrosły o 87 centów — do 62 dolarów.

Na wynik Viacom ma wpływ ubiegłoroczna sprzedaż sieci stacji radiowych, dzięki której w trzecim kwartale roku spółka zarobiła dodatkowo 407 mln USD. Przychody z MTV i 18 innych sieci telewizyjnych wzrosły o 11 proc. Kontrolowana przez Viacom spółka Paramount nie zdyskontowała jeszcze w pełni sukcesu ,,TitanicaŐŐ. Ten nagrodzony 11 Oscarami film przyniósł na razie 1,8 mld USD wpływów z biletów (6,17 mld zł). GB

Wolniejszy wzrost gospodarczy w USA

Chociaż większość Amerykanów korzysta z dobrodziejstw kilkuletniego okresu rozkwitu, pojawiły się już pewne oznaki spowolnienia gospodarki — uważają eksperci amerykańskiego banku centralnego (FED), w opublikowanej właśnie ,,Beżowej księdzeŐŐ, raporcie o stanie gospodarki.

Zdaniem FED, przedsiębiorcy i konsumenci są nadal zaniepokojeni perspektywami wzrostu. Jeden z 12 banków wchodzących w skład systemu Rezerwy Federalnej potwierdził, że w jego regionie spadła ogólna aktywność gospodarcza, a większość przeżywających kłopoty przedsiębiorstw uważa, że spadek popytu na amerykańskie produkty jest przejawem działania taniej zagranicznej konkurencji. Skarżą się na nią szczególnie huty stali z okolic Cleveland, Chicago i Atlanty. Na spadek popytu narzekają także farmerzy.

Mimo tych problemów sytuacja na rynku zatrudnienia w USA jest ciągle bardzo dobra. Agencje poszukujące pracowników okresowych donoszą o niedoborach siły roboczej niemalże we wszystkich profesjach. Próbując znaleźć pracowników, niektóre firmy podwyższyły już uposażenia i wprowadziły bardziej elastyczny czas pracy. GB

Hyundai będzie ratować Kia

Wierzyciele południowokoreańskiego koncernu samochodowego Kia Motors zaakceptowali ostatecznie porozumienie, na mocy którego Hyundai Motors przejął ostatecznie kontrolny pakiet Kia. Tym samym zakończone zostały kilkumiesięczne przepychanki wokół Kia, do przejęcia którego aspirowały również Ford oraz Samsung i Daewoo.

Koreański Bank Rozwoju oraz 27 innych wierzycieli zgodziło się odpisać ponad 5,6 mld USD (19,2 mld zł) z długu Kia, szacowanego na 9,1 mld USD (31,2 mld zł). Zgoda na tak znaczącą redukcję nie zaskoczyła obserwatorów, gdyż większość instytucji kredytujących bankrutujące Kia pochodzi z Korei Południowej i w dodatku kontrolowana jest przez rząd w Seulu.

Zeszłoroczny upadek Kia uważany jest za jeden z czynników, który zapoczątkował kryzys gospodarczy w tym kraju i zmusił Seul do szukania pomocy Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

Przejęcie Kia przez Hyundaia jest elementem restrukturyzacji południowokoreańskiego przemysłu samochodowego, którego jedną z bolączek są nadmiernie rozdmuchane moce produkcyjne. Korea Południowa jest w stanie wyprodukować rocznie 3,5 mln samochodów, co daje jej piąte miejsce na świecie. Przed swoim upadkiem Kia wytwarzała 780 tys. aut rocznie. GB

GB Airways kupują Airbusy

Linie lotnicze GB Airways, koncesjonowany przewoźnik British Airways, zamówiły 10 nowych odrzutowców typu Airbus 320, z opcją zakupu kolejnych pięciu. Pierwsze maszyny trafią do eksploatacji w 2001 r., dostawa wszystkich zakończy się w 2003 r.

GB Airways obsługują połączenia między Londynem a portami lotniczymi w Hiszpanii, Portugalii na Gibraltaru, Malcie, w Maroku i Tunezji. GB

Pepsi-Cola chce odzyskać USA

Drugi pod względem wielkości w USA producent napojów chłodzących, Pepsi-Cola North America, zamierza odzyskać część rynku amerykańskiego. Prezes Pepsi-Cola North America Philip Marineau napisał w liście do pracowników, że realizacja planu nie odbędzie się kosztem zwolnień. Pepsi nie tylko nie przewiduje żadnych redukcji, ale wręcz zatrudnia nowych specjalistów. Nie obsadzone od 1996 r. stanowisko dyrektora ds. marketingu zajął Dawn Hudson, pracujący wcześniej w należącej do Pepsi firmie Frito-Lay.

Udział Pepsi w amerykańskim rynku napojów gazowanych spadł z 31 proc. w 1996 r. w 1997 r. do 30,9 proc. W tym samym czasie udział koncernu Coca-Cola wzrósł z 43,1 do 43,9 proc. Roczne obroty sektora napojów chłodzących wynoszą w USA 54 mld USD (185 mld zł). GB

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Brycki

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu