Za granicą

Grzegorz Brycki
opublikowano: 1998-11-10 00:00

Za granicąGazprom będzie eksportował do Azji

Największy na świecie producent gazu ziemnego, rosyjski koncern Gazprom, nie zamierza zwiększać eksportu gazu do państw europejskich ponad poziom zagwarantowany w umowach. Gazprom szuka natomiast nowych odbiorców na Dalekim Wschodzie.

— Szukamy nowych rynków i prawie je znaleźliśmy — powiedział prezes Gazpromu Rem Wiachiriew.

Według Wiachiriewa, Gazprom jest zainteresowany przede wszystkim sprzedażą gazu Chinom oraz Japonii i Korei Południowej. Spółka liczy na zdobycie części rynku japońskiego ze względu na bardzo wysokie ceny gazu w tym kraju. GB

Spada popyt na ropę naftową

Popyt na ropę naftową spadnie w 1999 r. o 400 tys. baryłek dziennie — do 75,6 mln baryłek dziennie — wynika z prognoz Międzynarodowej Agencji Energii. Według agencji, szansa na poprawę sytuacji sektora naftowego jest minimalna. Szczególnie niepokojące jest zmniejszenie popytu na ropę naftową w Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Korei Południowej i Chinach.

W ciągu ostatniego roku cena ropy spadła o jedną trzecią. Coraz gorsze warunki prowadzenia interesów zmuszają kompanie naftowe do drastycznych redukcji kosztów. Po połączeniu w sierpniu British Petroleum z Amoco wartość fuzji w sektorze naftowym osiągnęła już w tym roku rekordowy poziom 112 mld USD (383 mld zł). GB

Canal+ zwiększa swoją sprzedaż

O 21 proc. wzrosła w trzecim kwartale 1998 r. wartość sprzedaży francuskiej spółki Canal+. Wyniosła ona 11,5 mld franków (ponad 7 mld zł). Na wynik ten wpłynął przede wszystkim wzrost o 23 proc. liczby subskrybentów Canal+.

Wyniki dotyczą jedynie spółek będących pod całkowitą kontrolą Canal+. Nie uwzględniają przychodów kanałów telewizyjnych należących do Canal+ w pozostałych państwach Europy. GB

Rośnie sprzedaż przez Internet

Wartość sprzedaży za pośrednictwem Internetu podczas tegorocznego okresu Bożego Narodzenia pobije wszelkie dotychczasowe rekordy — wynika z sondażu przeprowadzonego przez firmy Dell Computer oraz Louis Harris & Associates. Ponad 43 proc. Amerykanów zamierza w tym roku dokonać zakupów za pośrednictwem Internetu. Jest to o 330 proc. więcej niż w 1997 r.

Podstawowymi zaletami internetowych zakupów jest, zdaniem respondentów, dowolna pora ich dokonywania, łatwość zawierania transakcji, komfort oraz nieograniczone możliwości przebierania w produktach. Złą stroną tych zakupów jest bezpieczeństwo — 89 proc. respondentów uważa, iż transakcje on-line nie są w pełni zabezpieczone. GB

Lafarge chce kupić Romcim

Francuski producent materiałów budowlanych Lafarge oferuje 596 mld lei (207 mln zł) za pozostałe 49 proc. akcji Romcim, największego rumuńskiego producenta cementu. W 1997 r. za pośrednictwem zależnej spółki Lafarge Romania Francuzi kupili 51 proc. akcji Romcim. Transakcja kosztowała Lafarge 400 mln USD (1,36 mld zł). Oprócz wykupu kontrolnego pakietu akcji, Lafarge przedstawiło również czteroleni program inwestycyjny. GB

Henkel traci na kryzysie w Rosji

Ponad 20 mln marek (41,2 mln zł) stracił niemiecki producent środków czystości Henkel z powodu kryzysu w Rosji. Straty wynikają przede wszystkim ze spadku popytu i dewaluacji rubla. Mimo niepowodzeń w Rosji Henkel zamierza wydać w tym roku na przejęcia kolejnych firm w Niemczech i za granicą 400-500 mln marek (824-1030 mln zł). GB