Za granicą

Grzegorz Brycki
opublikowano: 1999-04-29 00:00

MFW sprzeda część rezerw złota

Obradujący w Waszyngtonie ministrowie i szefowie banków centralnych najbogatszych państw świata zgodzili się na sprzedaż części rezerw złota należących do Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW). Nie uzgodnili jednak na razie, ile złota trafi na rynek.

W skarbcach MFW znajdują się 103 miliony uncji złota. Część państw chce sprzedać jedynie pięć mln uncji, niektóre, jak Wielka Brytania, opowiadają się za sprzedażą 10 mln uncji. Gdyby wygrała ta druga opcja, MFW zdobyłby 2,82 mld USD (11,3 mld zł). Środki te zostałyby przeznaczone na pomoc dla najuboższych państw.

Brytyjski sekretarz skarbu Gordon Brown uważa, że rozmowy na temat wyprzedaży rezerw spotykają się z rosnącą aprobatą. Na sprzedaż złota przychylnym okiem patrzą teraz nawet państwa, które były do niedawna temu przeciwne. GB

National Power zmieni prezesa

Prezes brytyjskiej firmy energetycznej National Power, Keith Henry, niespodziewanie ustąpił wczoraj ze stanowiska. Nie wiadomo, co było tego przyczyną, ale — według źródeł w firmie — prezes nie został do tego zmuszony.

Analitycy spodziewają się, że spółka za kilka tygodni ogłosi niezbyt optymistyczne wyniki finansowe. Na wieść o rezygnacji prezesa spółki, akcje National Power zyskały w Londynie prawie trzy proc.

National Power przymierzało się kilka miesięcy temu do kupna 20 proc. akcji Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, ale ostatecznie wycofało się z tego pomysłu. GB

Powstanie europejska grupa rakietowa

Największe europejskie firmy zbrojeniowe — British Aerospace, francuska Lagardere oraz włoska Finmeccanica — rozmawiają na temat utworzenia wspólnej spółki produkującej rakiety dla wojska — twierdzi dziennik „Financial Times”.

Cytując prezesa BAe, Johna Westona, FT zauważa, że w przypadku porozumienia powstanie druga na świecie, po amerykańskim Raytheon, firma produkująca rakiety. Nowa grupa może znaleźć się nawet na pierwszym miejscu, pod warunkiem, że wygra kontrakt na rakiety nowej generacji typu „powietrze-powietrze”. Przetarg na nie zostanie rozstrzygnięty późnym latem tego roku.

Zdaniem Nicka Cunninghama, analityka Salomon Brothers, rozmowy trzech firm są pozytywnym sygnałem dla konsolidacji europejskiego sektora zbrojeniowego. GB

Volvo może obejść się bez Scanii

Ustępujący szef szwedzkiego Volvo Hakan Frisinger twierdzi, że nie byłoby dobrze dla jego firmy, gdyby konkurencyjny producent ciężarówek i autobusów Scania dostał się pod kontrolę innej niż Volvo firmy.

— Dla Volvo Trucks nie będzie dobrze, jeśli Scania skończy we wrogich rękach — powiedział Frisinger dziennikowi „Dagens Industri”.

— Fuzja ta nie jest jednak konieczna. Możemy rozwijać współpracę bez przejmowania pełnej kontroli nad Scanią — dodał Frisinger.

Volvo, które sprzedało w styczniu dział samochodów osobowych amerykańskiemu Fordowi, nabyło także 13-procentowy pakiet akcji Scanii. Koncern z Goeteborga wyraził wtedy zainteresowanie przejęciem tej firmy w całości.

Do fuzji jednak nie doszło, gdyż akcjonariusze Scanii chcieli uzyskać za swoje udziały więcej niż skłonne było dać Volvo. GB

Sony zarobiło 20 procent mniej

Mimo rewelacyjnej sprzedaży konsol do gier PlayStation, japoński producent elektroniki Sony Corp. nie może pochwalić się dobrymi wynikami finansowymi. W kończącym się 31 marca roku obrachunkowym Sony zanotowało bowiem spadek zysku netto aż o 20 proc., do 179 mld JPY (6 mld zł). Jeszcze więcej, bo aż o połowę spadł zysk operacyjny spółki.

Zarząd Sony tłumaczy, że spadek zysku wynika przede wszystkim z załamania sprzedaży jej produktów w Azji i Ameryce Łacińskiej oraz wyniszczającej wojny cenowej w Stanach Zjednoczonych. USA są największym rynkiem dla Sony i jednocześnie jednym z najtrudniejszych. Japończycy odczuli na własnej skórze przede wszystkim skutki działania konkurencji w telefonach komórkowych, półprzewodnikach i monitorach komputerowych.

Sony zamierza się restrukturyzować. W ciągu najbliższych czterech lat spółka chce zwolnić 17 tys. osób, czyli 10 proc. zatrudnionych we wszystkich oddziałach firmy na świecie. GB

Volkswagen rozczarował słabym zyskiem

Aż o siedem proc. spadły wczoraj rano na giełdzie frankfurckiej akcje Volkswagena. Powodem była informacja, że zysk netto spółki w pierwszym kwartale 1999 r. wzrósł jedynie o 2,9 proc. do 355 DEM (781 mln zł).

Giełdowych analityków niepokoją przyszłe wyniki producenta samochodów z Wolfsburga. Mimo zapewnień zarządu twierdzącego, że 1999 r. będzie lepszy od poprzedniego, eksperci wcale nie są tego tacy pewni. GB