Zakupy na pięć zmysłów

Tradycyjny sklep trzyma się mocno. A kto lekceważy doznania klienta, niech zwija swój kram.

Człowiek jest istotą sensualną — odbiera świat przez dotyk, słuch, smak, powonienie i wzrok. Ma też potrzebę bezpośredniego kontaktu z produktem. Chce porozmawiać z ekspedientem. Nie mogą o tym zapominać handlowcy. Gdyby całą swoją działalność przenieśli do kanałów cyfrowych, utraciliby część klientów. Opuściliby ich nie tylko seniorzy, dla których zakupy online są czarną magią. Młodzi często sobie nie wyobrażają wolnego popołudnia bez wizyty w galerii — twierdzi Paweł Świć, dyrektor marketingu w spółce Nanovo, która dostarcza m.in. systemy Digital Signage (DS) — wielkoformatowe ekrany sterowane przez zaawansowany software. Przedstawiane na nich obrazy mają walor informacyjny i służą również rozrywce, zabiciu nudy.

Co widać, słychać i czuć

— Na monitorach pojawiają się animacje, zdjęcia, wiadomości o nowinkach produktowych, promocjach. Treści są dynamiczne, kolorowe, a za ich dopasowanie do okazji odpowiada autorskie oprogramowanie Signio — tłumaczy Paweł Świć. Jacek Podsiadły, dyrektor ICT w Infinite IT Solutions, przypomina, że codziennie mamy 4-6 tys. kontaktów z reklamą. To więcej niż nasi przodkowie przez całe życie. Walka o zauważalność marki wymaga więc nietypowych prezentacji. — Rosnąca popularność Digital Signage bierze się także z łatwej obsługi — interfejs jest na tyle prosty, że każdy użytkownik bez problemu może go opanować. Tym bardziej, jeśli dostawca zapewnia bezpłatne szkolenie — zachwala Jacek Podsiadły. Elektroniczne nośniki mają jeszcze inną przewagę nad papierowymi plakatami, gazetkami i ulotkami: są tańsze i przyjazne dla środowiska.

— Zapanowała moda na ekologię. Potentaci sektora retail chcą skończyć z zaśmiecaniem świata makulaturą. Między innymi to skłania ich do inwestycji w Digital Signage — wskazuje dyrektor Świć. Prawie 90 proc. klientów czuło się dobrze w centrum handlowym, które korzysta z tzw. media in-store. Prym wśród tych kanałów reklamowych wiodą przekaz wideo (Digital Signage, Mall TV) i audio (Instore radio) — wynika z badania IMS i Millward Brown. 83 proc. respondentów stwierdziło, że muzyka dobrze wpływa na atmosferę, a 81 proc. — że zapamiętało utwór, który usłyszeli w sklepie. Prawie 40 proc. ankietowanych zapewniło, że dzięki piosenkom przebywają w wybranym punkcie dłużej.

— Słyszymy lub widzimy komunikat i od razu możemy kupić reklamowany produkt. Reklama w mediach in-store dociera do klienta tu i teraz — komentuje Jarosław Grzesica, szef marketingu IMS, odpowiedzialny za badania. Koncept media in-store wpisuje się w jedną z najważniejszych na światowych rynkach tendencję — projektowania doznań.

Producenci technologii, ale też chemicy i psycholodzy pracują nad rozwiązaniami, które integrują mobilność, multimedia i zmysły. Nazywa się to marketingiem sensorycznym. Przy półkach z pieczywem rozpylany jest zapach świeżego chleba, a salony odzieżowe stosują autorski „zapachowy podpis”, chroniony patentem.

Ma być miło

Czy te innowacje zagrożą e-commerce? Paweł Świć wątpi. Przypomina o gigantach — Sears, JCPenny, American Apparel, którzy musieli zamknąć tradycyjne placówki. Uważa, że to samo zrobią inne sieci. Ale nie zabraknie firm — zaznacza — którym będzie się wiodło na tradycyjnym rynku. Jeden warunek: muszą rozumieć potrzeby klienta i dać mu wybór. — Najskuteczniejszą strategią sprzedaży jest efektywne łączenie światów offline i online, a także argumentów racjonalnych z emocjami i zmysłami — to recepta na sukces dla wszystkich, którzy projektują doznania, tworzą doświadczenie konsumenckie, zapewniają klientom przyjemność — uważa Paweł Świć. Całe otoczenie powinno być dostosowane do konkretnego człowieka, a najlepiej, żeby reagowało na to, co mu w duszy gra. Lepszego pomysłu na cyfrowy sklep analogowy nie ma.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIROSŁAW KONKEL

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Nauka&Biznes / Zakupy na pięć zmysłów