Zamiast kredytu

Agata Ałykow
opublikowano: 10-09-2010, 00:00

Najważniejsze profity z wykorzystania faktoringu to zachowanie płynności i sprawne zarządzanie finansami.

Faktoring to wygodna forma pozyskania pieniędzy

Najważniejsze profity z wykorzystania faktoringu to zachowanie płynności i sprawne zarządzanie finansami.

Faktoring dyscyplinuje odbiorców towarów i usług, a wierzycieli zwalnia z konieczności zaciągania kredytów na bieżącą działalność.

Usługa faktoringu dotyczy trzech podmiotów: faktoranta, czyli tego, kto chce uzyskać pieniądze z tytułu zawartej transakcji przed upływem terminu płatności, faktora, czyli wyspecjalizowanej instytucji finansowej, która wypłaca faktorantowi należność pomniejszoną o swoją prowizję, oraz dłużnika. Umowę na świadczenie usługi zawierają jednak tylko dwie strony, zwykle bez informowania dłużnika. Dotyczy wykupu wierzytelności przed upływem terminu ich płatności. Mimo pozornych podobieństw ma jednak niewiele wspólnego z dobrze znaną windykacją długów.

Faktoring jest rozwiązaniem szczególnie interesującym dla firm stosujących odroczone terminy płatności dla swoich odbiorców.

— Początkowo oferta faktorów skierowana była do firm średnich i dużych. Z czasem zaczęła z niej korzystać coraz większa liczba klientów. Nasza firma kieruje swoją pomoc także do firm mikro — tłumaczy Michał Kinkel, prezes AOW Faktoring.

Podkreśla, że wykorzystanie wszystkich możliwości, jakie oferuje profesjonalny faktor, pozwala ponadto na zwiększenie bezpieczeństwa obrotu, ocenę nowych kontrahentów, poprawę dyscypliny płatniczej klientów, odciążenie lub całkowite wyeliminowanie własnych pracowników odpowiedzialnych za windykację oraz na fachową obsługę prawną.

Najważniejsze dla firm korzystających z usług faktoringowych jest jednak to, by operacja przełożyła się na stan ich konta.

— Wykorzystując środki uzyskane od faktora do gotówkowej zapłaty za usługi czy materiały u dostawców, przedsiębiorca może liczyć na zniżki w wysokości od kilku do kilkunastu procent, które często przewyższają koszt faktoringu — przekonuje Michał Kinkel.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Usługa faktoringowa ma też dodatkowy atut, który daje jej przewagę nad kredytem na bieżącą działalność. Aby z niej skorzystać, nie trzeba wykazać się zdolnością kredytową ani zabezpieczeniami rzeczowymi.

Zdarza się, że polskie firmy mają kłopot z zagranicznymi odbiorcami swoich usług i towarów i miesiącami nie mogą wyegzekwować zaległych płatności. Tutaj także egzamin zdaje usługa faktoringowa. Ważny jest jednak wybór firmy obsługującej wierzyciela.

— Stosowanie faktoringu w eksporcie pozwala firmie, poza oczywistym uzyskaniem szybkiego finansowania, skorzystać ze wsparcia doświadczonego partnera, znającego realia lokalnego rynku — zwraca uwagę Mariusz Rdzanek z firmy faktoringowej MarvelBroker.

Skorzystanie z faktoringu eksportowego nie jest jednak możliwe, gdy odbiorca pochodzi z kraju obciążonego zbyt wysokim ryzykiem gospodarczym lub politycznym. Z obserwacji specjalistów Coface Poland wynika, że takie kłopoty mogą wystąpić w krajach Europy Wschodniej, gdzie często mentalność, niewydolność sądownicza i biurokracja utrudniają wykonanie usługi faktoringowej.

Koszt faktoringu zależy od wielu czynników, zwykle oscyluje jednak w granicach kilku procent kwoty kontraktu. Najczęściej stosuje się stawkę 3-4 proc.

— Wyzwania, jakie po okresie kryzysu ostatnich dwóch lat rynek stawia przed przedsiębiorcami z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, powodują, że będą one musiały wykorzystać rok 2011 na dalsze przekształcenia w swoich strukturach oraz wznowienie procesów inwestycyjnych, co powinno mieć pozytywny wpływ na zainteresowanie faktoringiem jako produktem finansującym majątek obrotowy. Zmniejszy to apetyt przedsiębiorców na krótkoterminowe zadłużanie się w bankach na rzecz pozostawienia zdolności kredytowych na długoterminowe finansowanie inwestycji — twierdzi Łukasz Kiliński, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Coface Poland Factoring

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Ałykow

Polecane