Czytasz dzięki

Zamieszkaj w technologicznej utopii

opublikowano: 22-01-2020, 22:00

Jakie innowacje sprawią, że miasta staną się bezpieczniejsze, a mieszkańcy szczęśliwsi?

Już co czwarte miasto określa się jako inteligentne, a ponad połowa uważa, że będzie smart w 2035 r. — wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Inteligencja to jednak nie coś, co dana miejscowość ma lub czego nie ma. To właściwość, którą można rozwijać — dzięki rozwiązaniom architektonicznym, komunikacyjnym, administracyjnym, ale także technologicznym. Jakie tendencjezdominują wdrożenia smart city w 2020 r.? Eksperci najczęściej mówią o oszczędnościach, bezpieczeństwie i ekologii.

Inwigilacja pod kontrolą

Cyfryzacja sprawia, że infrastruktura miejska przestaje być statyczna, ale dostosowuje się do potrzeby chwili. Coraz więcej urządzeń i systemów wyposażonych jest w zdolność do natychmiastowej, samodzielnej reakcji. Przykładem są autonomiczne samochody — aby poruszały się bezkolizyjnie, muszą podejmować decyzje w ułamku sekundy. Gdyby wysyłały informacje do centrum danych, ich analiza trwałaby zbyt długo, co paraliżowałoby ruch i powodowało wypadki. Podobnej natychmiastowości oczekuje się od monitoringu.

— To dobrze, że systemy wizyjne pełnią rolę wsparcia w postępowaniu dowodowym. Ale to stanowczo za mało. Powinny umożliwiać niezwłoczne reakcje. Przyszłością są kamery, które same będą analizowały zagrożenia i automatycznie powiadamiały odpowiednie służby — mówi Konrad Badowski, menedżer ds. relacji biznesowych w Axis Communications.

Dojrzała koncepcja smart city zakłada zachowanie równowagi między wolnością a bezpieczeństwem. Wśród miejskich aktywistów popularne jest hasło odzyskania kontroli nad swoją prywatnością. Odpowiedzią na ich postulaty są cyfrowe rozwiązania umożliwiające respektowanie prawa do pozostania anonimowym.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Technologie redakcji obrazu pozwalają na poprawienie rejestrowanego materiału wideo, aby maskował sylwetki ludzi. Jest też możliwość udostępnienia takiego monitoringu podmiotom zewnętrznym: nagrań bezpiecznych dla danych osobowych — podkreśla Konrad Badowski.

Edukacja cyfrowa

A co z optymalizacją kosztową?

W najbliższych latach zostanie wymienionych w Polsce kilkanaście milionów liczników tradycyjnych na telemetryczne urządzenia do zdalnego odczytu — ujawnia Michał Gembal, dyrektor marketingu w spółce Arcus.

Jaka wyniknie z tego korzyść? Będziemy dostawać rachunki za bieżący pobór i żaden inkasent nie zapuka już do naszych drzwi. Z pomocą inteligentnego opomiarowania przeciętny Kowalski zaoszczędzi na energii nawet 15 proc. rocznie i będzie miał poczucie, że robi coś dobrego dla środowiska naturalnego.

— Często zapominamy wyłączyć grzejnik, telewizor, komputer czy oświetlenie, a potem dziwimy się kosmicznymrachunkom. Nowoczesne mierniki precyzyjnie informują użytkownika o zużyciu prądu w ujęciu godzinnym lub 15-minutowym — zachwala Michał Gembal.

Trudno sobie jednak wyobrazić inteligentne miasto bez inteligentnych mieszkańców — systemy smart city wymagają przynajmniej podstawowego obycia z użytkową informatyką. Tak zwani zwykli ludzie będą musieli zdobyć kompetencje cyfrowe pozwalające im na korzystanie z dobrodziejstw technologii — to ogromne wyzwanie dla samorządowców i dostawców IT.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane