Zarządzanie wysokiej próby: ABC i ABB

Radosław Kozieja
07-11-2007, 00:00

Firmy żyją dzięki temu, co sprzedają. Jednak aby żyć jak najlepiej, muszą m.in. wiedzieć, które produkty i usługi są najmniej, a które najbardziej opłacalne. Co z tego, że produkt trafia w gusta konsumentów, jeśli jego wytworzenie i sprzedaż nie dają zysków? Co można zrobić, by po stronie przedsiębiorcy dostosować produkcję do wymogów i parametrów rynku? Wdrożyć zarządzanie przez metodologię ABC oraz jej rozszerzenia, takie jak ABB czy ABM.

Metodologia ABC (Activity Base Costing) poddaje analizie wszystkie działania, które zmierzają do wytworzenia i sprzedaży produktów oraz usług. W ABC analiza kosztów nie obejmuje miejsc ich powstawania, lecz procesy ukierunkowane na produkcję i sprzedaż oferty przedsiębiorstwa. ABC odpowiada na pytanie — jakie działania podejmujemy, by wyprodukować i sprzedać ofertę, jakie przy tej okazji zużywamy zasoby, ile kosztuje każde z wykonanych działań. Podstawowa różnica między metodą ABC a innymi metodami analizy kosztów polega na tym, że ABC bezpośrednio wnika w działalność operacyjną organizmu biznesowego. Metoda bada nie tylko skutki działalności, ale przede wszystkim jej przyczyny, jakość działania i tym samym rzeczywistą kondycję firmy. Odpowiada na pytanie — czy to, co robimy, ma sens ekonomiczny.

ABB (Activity Based Budgeting) to odwrócenie metody ABC. W ABB punktem wyjścia jest chęć zmiany parametru rynkowego — np. firma planuje wzrost udziału w rynku, chce wprowadzić nowy produkt lub otworzyć nowy oddział. Metodologia ABB pozwala precyzyjnie określać, ile potrzeba zasobów — ludzkich, finansowych, surowcowych — oraz jakie konkretnie należy wykonać działania, aby uzyskać pożądaną zmianę. ABB jest najczęściej naturalnym rozwinięciem wdrożonej wcześniej metody ABC i nawet obecnie, w czasach agresywnej konkurencji rynkowej, pozostaje jedną z najbardziej wyrafinowanych metod planowania.

Metodologia ABC jest stosunkowo rzadko stosowana ściśle według klasycznych wytycznych. Natomiast jej dedykowane wersje i modyfikacje oraz zastosowania punktowe (departament, pion, itp.) są dość popularne. Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z analizą i optymalizacją procesów biznesowych, staramy się określić ich koszty, a zatem wykorzystujemy elementy ABC. Jednak pełne zastosowanie ABC w całej organizacji to rzadkość, a uzupełnienie jej o ABB to praktycznie unikat.

Wdrożenie obu metodologii wspomagają platformy informatyczne, w ramach których tworzone są modele biznesowe odzwierciedlające działania, zużycie zasobów oraz koszty operacyjne. Metodologia wymaga opracowania szeregu algorytmów, które w sposób automatyczny alokują koszty (ABC) lub określają niezbędne działania i zasoby (ABB).

ABC łatwiej wdrożyć wszędzie tam, gdzie łatwo standaryzować procesy i zdefiniować obiekty kosztowe (czyli produkty). Najłatwiej zatem o ABC w masowej produkcji, a najtrudniej przy niestandardowych i złożonych usługach.

Także w Polsce zainteresowanie ABC/ABB może wzrosnąć dzięki zwiększeniu możliwości technicznych systemów klasy BI.

Radosław Kozieja

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Kozieja

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Zarządzanie wysokiej próby: ABC i ABB