Przy wdrażaniu telefonii IP obowiązuje podstawowa zasada: projekt technologiczny jest środkiem do realizacji celów biznesowych. Zakładając, że ten etap weryfikacji mamy za sobą, musimy pamiętać, że pierwszą i najważniejszą regułą właściwego wdrożenia telefonii IP jest bezwzględnie wykonanie analizy przedwdrożeniowej, czyli kompleksowego audytu sieci. Najpierw należy sprawdzić, czy dysponujemy wystarczającą rezerwą przepustowości łączy. Jeśli tak, możemy działać dalej.
Ale sama przepustowość to nie wszystko. Istotne jest także zaimplementowanie mechanizmów służących do odpowiedniego kierowania ruchu głosowego, ustalenia właściwych priorytetów dla zapewnienia oczekiwanej jakości połączeń — Quality of Service. Bardzo ważna jest też właściwa separacja ruchu VoIP. Dobrze sprawdza się tu np. oddzielna sieć VLAN (wirtualna sieć lokalna), ułatwiająca diagnostykę w razie awarii i zwiększająca poziom bezpieczeństwa transmisji.
Kolejnym etapem jest przeszkolenie personelu. Musi się odbyć koniecznie przed wprowadzeniem systemu. Aplikacja VoIP to dla służb IT nowa jakość i musimy im zapewnić komfort obsługi. No i użytkownicy są przyzwyczajeni, że telefony działają także, gdy zabraknie prądu. Dlatego koniecznie trzeba przygotować rozwiązanie, zapewniające dostępność lepszą niż dla czysto "komputerowej" sieci.
Najpoważniejszym i najbardziej kosztownym błędem przy wdrażaniu telefonii VoIP jest niedocenianie złożoności tej technologii, objawiające się w myśleniu: "to jeszcze jedna aplikacja w sieci". Nic bardziej błędnego. VoIP to bardzo specyficzna aplikacja, wrażliwa na opóźnienia i utratę pakietów danych. Konsekwencją jest często nieakceptowana przez użytkowników jakość rozmów.
Nie wolno też poprzestać na jednorazowym audycie firmowej sieci, dokonanym dla celów projektu. Dynamika funkcjonowania i rozwoju sieci firmowej wymaga regularnej kontroli jakości. Zdarza się bowiem, że to, co wczoraj działało zadawalająco, dziś nagle przestaje i nikt nie wie dlaczego. Ważne, by komunikacja VoIP miała priorytet przed innymi pakietami w sieci. Ale nie do końca. Dla komfortowego korzystania z technologii VoIP pierwszeństwo powinny mieć informacje, które zapewniają podstawowe funkcje kontrolne w sieci. Należy do nich aktualizacja informacji o routingu (Routing Information Protocol), pozwalająca na optymalizację trasy przesyłu pakietów w sieci.
To tylko najważniejsze uwagi. Zawsze bowiem należy taki projekt realizować z pomocą specjalistów.
Leszek Rzymowski