ZDEFINIOWANIE KULTURY FIRMY USPRAWNIA ZARZĄDZANIE
Dokładna charakterystyka przedsiębiorstwa wskazuje kierunki niezbędnych zmian
NIE WARTOŚCIOWAĆ: Niebezpieczne są próby wartościowania poszczególnych wymiarów w kategoriach dobra lub zła. Na początku badań każdy zarząd dąży do tego, by pokazać się od jak najlepszej strony. Zejście do poziomów bardziej szczegółowych pokazuje, że pewne wymiary nie zawsze przyjęte za pozytywne są jak najbardziej wskazane i funkcjonalne w określonej organizacji. W ramach analizy kultury bada się symbole, strukturę, określa bohaterów i antybohaterów, system wynagrodzeń, również kompetencje kadry kierowniczej i pracowników — wyjaśnia Piotr Gryko, dyrektor zarządzający w ISO Swedish Management. Group Poland. fot. Małgorzata Pstrągowska
Kultura przedsiębiorstwa nie jest nigdy zła ani też dobra. Obraz jej poszczególnych składników mówi o drodze, jaką firma ma jeszcze przed sobą w przypadku chęci wprowadzenia zmian. Jednak w dużej mierze będą one i tak uzależnione od ludzi, którzy reprezentują firmę.
Multi Focus Model został stworzony w oparciu o badania przeprowadzone przez holenderskiego profesora Geerta Hofstede. Umożliwia on zdefiniowanie firmy w kategoriach kultury organizacyjnej, tym samym pozwala wskazać kierunki procesu rozwoju i zmiany.
Naukowe podstawy
Metodologia określania kultury organizacyjnej oparta jest głównie na badaniach statystycznych. W modelu tym występuje sześć wymiarów, które są do siebie podobne w ujęciu metodologicznym, oraz siódmy, określający stopień zaakceptowania określonego stylu przywódczego.
Cała ta metoda opiera się na założeniu, że kultura nie jest wartościowana. Nie można powiedzieć, że jakaś kultura jest dobra lub zła. Zależy ona w głównej mierze od tego, w jakim przedsiębiorstwie występuje. Można wówczas określić czy pomaga realizować cele przedsiębiorstwa, czy też przeszkadza.
Niska lub wysoka
Poszczególne wymiary można scharakteryzować. Ich zadaniem nie jest pokazywanie natężenia jakiegoś zjawiska, ale opisanie go. Zarówno wysoka jak i niska wartość danego zjawiska może być pozytywna, zależnie od rodzaju działalności organizacji.
Każdy wymiar ma pewną wartość, zawartą w skali od 0 do 100. Ponieważ metoda oparta jest na badaniach statystycznych, została zebrana bardzo duża baza danych opisujących wyniki w poszczególnych wymiarach. Jeżeli w badanym przedsiębiorstwie wynik w przypadku wymiaru opisującego zorientowanie na cele lub metodę wyniósł zero, oznacza to, że nastawienie na cele w tej firmie jest najniższe spośród tych wszystkich firm, które znajdują się w bazie, i do których jest odniesiony tenże wynik.
Różnice między badanymi firmami z różnych krajów pozwala zniwelować filtr narodowościowy. Sprowadza on wszystkie wymiary do wspólnego mianownika. W takim przypadku można odnosić poszczególne wyniki do tych, które zawarte są w bazie danych.
Notowała Aneta Królak
Rys. Piotr Chatkowski