Zelmot pragnie huty Ożarów
W POŁOWIE DROGI: Strategia NFI Progress, którego prezesem jest Grzegorz Pielak, zakłada dokapitalizowanie spółek parterowych, w tym Zelmotu, a następnie wprowadzenie ich w ciągu najbliższych trzech lat na GPW. fot. ARC
Warszawski Zelmot przymierza się do przejmowania kooperantów z branży motoryzacyjnej. Na początek patrzy na Hutę Szkła Ożarów, jedynego krajoweg producenta szkła kwarcowego.
Zgodnie z planami spółki, 29 kwietnia NWZA Zelmotu ma podnieść kapitał akcyjny firmy z 6 do 12,07 mln zł. Spółka wyemituje 3 mln akcji zwykłych na okaziciela serii D. Emisję mieliby przejąć dotychczasowi akcjonariusze Zel- motu. Jak ujawnił NFI Progress, który ma 58 proc. udziałów w Zelmocie, dokapitalizowanie spółki związane jest z planami rozbudowy holdingu, utworzonego w 1998 r.
— Spółkę interesują tylko takie firmy z branży motoryzacyjnej, które będą mogły wnieść do grupy kapitałowej Zelmotu technologię, gotowy produkt oraz surowiec. Nie ustaliliśmy jeszcze ceny sprzedaży. Wszystko zależy od tego, jakie przedsiębiorstwa będzie mógł przejąć Zelmot — tłumaczy Ireneusz Kroenke z NFI Progress.
Dotychczas Zelmotowi udało się przyłączyć (pod koniec 1998 r.) Zakłady Urządzeń Hutniczych ZAM Kęty.
Fuzja niewykluczona
Wiadomo, że od dłuższego czasu Zelmot interesuje się Hutą Szkła Ożarów — jedynym krajowym producentem szkła kwarcowego, używanego przy produkcji opraw do reflektorów. Produkcja zakładów jest komplementarna, a obie strony są zainteresowane fuzją. Jednak, jak twierdzi Andrzej Sarwiński, dyrektor HS Ożarów, problem stanowi przedłużająca się prywatyzacja jego firmy.
Obecnie huta jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. 80 proc. jej udziałów trafiło do Agencji Prywatyzacji, która ma je sprzedać w przetargu.
Reflektory dla koncernów
Zelmot jest obecnie największym w Polsce producentem reflektorów samochodowych, a głównymi odbiorcami jego produktów są: Daewoo Motor Polska, Fiat Auto Poland, Magneti Marelli oraz Sobiesław Zasada Group. Holding specjalizuje się również w produkcji samochodowych podzespołów elektrotechnicznych oraz w kładzeniu powłok galwanicznych. Pozwala mu to walczyć o rynek w motoryzacyjnej niszy.