Resort skarbu nie chciał sprzedać Huty Częstochowa firmie Mittal Steel. Do gry może wrócić ukraiński Donbas.
W piątek minął termin wyłączności dla Mittal Steel na negocjacje w sprawie zakupu aktywów Huty Częstochowa (HCz) i dzierżawiącej jej majątek Huty Stali Częstochowa (HSCz). Resort skarbu nie zgodził się jednak na transakcję, ponieważ hinduski inwestor nie podpisał paktu socjalnego z załogą huty. Ministerstwo poleciło zarządowi częstochowskiej spółki oraz Towarzystwu Finansowemu Silesia (właścicielowi HSCz) znalezienie wyjścia z tej sytuacji, czyli albo doprowadzenie do szybkiego porozumienia załogi z Mittal Steel, albo rozpoczęcie negocjacji z ukraińskim Dobasem, również poważnie zainteresowanym nabyciem HCz.
A czas mija
Zarządy huty i Silesii muszą do 4 maja zdecydować co dalej zrobić z prywatyzacją firmy, ponieważ tego dnia mija termin ważności ofert Mittal Steel i Donbasu. Reprezentanci ukraińskiego inwestora twierdzą jednak, że huta i TF Silesia już poprosiły Donbas o poprawienie oferty cenowej, co ma być warunkiem powrotu Ukraińców do gry o HCz.
Dziś Donbas ma dać odpowiedź, czy zgadza się podbić cenę.
Mittal Steel zaoferował za aktywa hut 1,25 mld zł, oferta Donbasu była niższa o 140 mln zł. Ukraińcy proponowali jednak znacznie szerszy pakiet inwestycyjny dla spółek i socjalny dla załogi. W sumie swoją ofertę szacowali na 2,1 mld zł.
Albo cena, albo inwestycje
Wiele wskazuje na to, że Donbas nie zgodzi się jednak podnieść ceny za hutnicze aktywa.
— Gdybyśmy podnieśli cenę, wówczas musielibyśmy przeznaczyć mniej środków na inwestycje w Częstochowie, albo obciąć pakiet socjalny. W przeciwnym razie projekt traci sens ekonomiczny — tłumaczył niedawno Konstanty Litwinow, reprezentujący interesy Donbasu w Polsce.
Rząd jest sceptycznie nastawiony do kontynuowania rozmów z Mittal Steel, ponieważ koncern opóźnia się z realizacją inwestycji w swoim polskim oddziale. Urzędnicy rozmawiają zarazem z administracją z Kijowa na temat budowy polsko–ukraińskiego holdingu stoczniowo–hutniczego, w którym Huta Częstochowa pełniłaby jedną z ważniejszych ról. Jest bowiem dostawcą blach okrętowych.