Znajomość języka programowania to za mało

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2022-07-28 20:00

Fachowcy od automatyzacji procesów, rozwiązań chmurowych i analizy dużych zbiorów danych – takich specjalistów chcą zatrudniać pracodawcy.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakich specjalistów IT poszukują pracodawcy
  • Co będzie wyzwaniem dla firm z sektora usług biznesowych
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z raportu ABSL „Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2022” wynika, że specjaliści IT są bardzo pożądani na polskim rynku pracy. Pracodawcy doceniają nie tylko ich fachową wiedzę dotyczącą rozwiązań informatycznych, lecz również kompetencje miękkie.

Obecnie w branży nowoczesnych usług biznesowych pracuje ponad 400 tys. osób, czyli o ok. 12 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Najczęściej świadczą usługi IT.

Usługi cyfrowe

Eksperci firmy doradczej IDC podkreślają, że w sektorze nowoczesnych usług biznesowych rośnie stopień złożoności realizowanych usług cyfrowych. Wpływ na to mają coraz wyższe kwalifikacje pracowników, a także coraz bardziej skomplikowane procesy biznesowe przenoszone do polskich firm z zagranicy. Udział wysokospecjalistycznych usług bazujących na wiedzy (ang. knowledge intensive business services - KIBS), do których należą rozwiązania IT, przekroczył już 50 proc. wszystkich świadczonych przez centra biznesowe w Polsce. Jest to wynik o 6,5 pkt proc. lepszy niż przed pandemią. To oznacza, że dla sektora usług biznesowych kluczowi będą pracownicy mający kompetencje cyfrowe. Obecnie jest spore zapotrzebowanie na fachowców specjalizujących się w automatyzacji procesów, rozwiązaniach chmurowych i analizie dużych zbiorów danych.

Analityka predykcyjna

Według raportu ABSL, dla zarządzających centrami nowoczesnych usług biznesowych kluczowymi kompetencjami liczącymi się w najbliższych latach w tym sektorze będą umiejętności dotyczące analityki predykcyjnej, przywódcze, językowe i znajomość technologii. W dalszej kolejności znalazły się kompetencje miękkie i programistyczne. Pracodawcy docenią też elastyczność, kreatywność i umiejętność pracy w zespole.

– Potrzeby rynku się zmieniły. Obecnie firmy wymagają od informatyka znacznie więcej niż tylko znajomości jednego lub dwóch języków programowania. Poszukują osób, które mają wiedzę techniczną, potrafią zarządzać procesami, utrzymać relację z klientem i zrozumieć jego biznes. Pracownicy, którzy dbają o swój rozwój i mają otwarty umysł są atrakcyjni dla pracodawców. Dzięki połączeniu kompetencji technicznych i interpersonalnych stają się liderami w firmie, a nie tylko dostarczycielami usług – mówi Agnieszka Belowska Gosławska, wiceprezes ABSL ds. technologii.

Zauważa, że wyzwaniem dla firm z sektora usług biznesowych będzie konieczność dostosowania się pracowników do korzystania z nowych rozwiązań technologicznych.

– Podstawowe kompetencje IT już nie wystarczą – podkreśla Agnieszka Belowska Gosławska.

Poznaj program konferencji “Przełomowe technologie 2022 z punktu widzenia biznesu i prawa”, 17 listopada 2022, Warszawa >>

Umowy B2B

Z raportu ABSL wynika ponadto, że obecnie znalezienie odpowiedniej osoby na stanowisko programisty lub inżyniera danych jest dla firm trudnym zadaniem. 85 proc. przedsiębiorców bierze pod uwagę rekrutację pracowników z mniejszych miast. Natomiast ok. 54 proc. firm szuka ich poza granicami Polski. Innym rozwiązaniem jest oferowanie specjalistom IT pracy zdalnej. W tej branży zachętą dla kandydatów mogą być również umowy B2B lub zakładające 50-procentowe koszty uzyskania przychodu.